Český a slovenský horor: pronikání žánru v letech 1990 – 2015
Thesis title in Czech: | Český a slovenský horor: pronikání žánru v letech 1990 – 2015 |
---|---|
Thesis title in English: | Czech & Slovak horror: (the) spreading of the genre in years 1990 – 2015 |
Key words: | žánrová teorie národní kinematografie česká kinematografie slovenská kinematografie hororový žánr hraný film paracinema |
English key words: | genre theory national cinema Czech cinema Slovak cinema horror genre motion picture paracinema |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Film Studies Department (21-KFS) |
Supervisor: | PhDr. Petra Hanáková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.09.2014 |
Date of assignment: | 30.09.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 06.10.2014 |
Date and time of defence: | 10.09.2015 09:00 |
Date of electronic submission: | 18.08.2015 |
Date of proceeded defence: | 10.09.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. David Čeněk |
Guidelines |
Cílem práce je zkoumání hororového žánru a jeho specifik na českém a slovenském území po pádu totality, konkrétně v letech 1990 až po část roku 2015.Hororová studia se v současnosti přiklání spíše ke konceptu transnacionální kinematografie vzhledem k pokračující ekonomické i kulturní globalizaci na poli filmu i k vyhraněnosti žánru, jehož základní atributy se zdají být univerzální. Moje práce ale nebude přímo vycházet z nadnárodního či opozičního národního hlediska – analýzou jednotlivých filmů ze zemí daného regionu bych ráda zkoumala, do jaké míry vyrobené filmy přebírají dominantní mezinárodní formu hororu a na kolik kulturní specifika sdílenou kategorii proměňují. Hororové tropy často pronikají do tradičních, rozšířenějších žánrů na daném území a vznikají hůře oddělitelné hybridní formy. V případě celovečerních filmů uváděných v kinech se jedná hlavně o komedii, mnohdy až na hranici parodie, jako u snímků Svatba upírů (1993, Jaroslav Soukup) či Choking Hazard (2004, Marek Dobeš). Mezi další výrazné prvky patří směřování k psychologickému hororu, mezi jinými i v případě filmu T.M.A. (2009, Juraj Herz) nebo naopak explicitní násilí a důraz na masky u videofilmů. Časté je také využívání subžánru found footage, protože přebírá formu amatérského natáčení a je tak lépe dosažitelný pro tvůrce s nízkými rozpočty. Prvním krokem práce bude katalogizacea oddělení amatérských filmů nebo zahraničních koprodukcí s malým podílem českých a slovenských tvůrců na podobě díla – následuje žánrová analýza vybraných filmů. Mimo rozebírání samotných snímků se budu věnovat i jejich distribuci, propagaci a způsobu uvádění, které mají na jejich příslišnosti k žánru také vliv. |
References |
Allmer, P., Huxley, D., & Brick, E. (2012). European Nightmares: Horror Cinema in Europe Since the 1945. New York: Columbia University Press. Altman, R. (1999), Film / Genre. London: British Film Institute. Conrich, I. (ed.) (2009), Horror Zone: The Cultural Experience of Contemporary Horror Cinema. London: I. B. Tauris. Gehring, W. D. (1999): Parody as Film Genre: "Never Give a Saga an Even Break.". Westport: Greenwood Press. Harries, D. (2000), Film Parody. London: British Film Institute. Jancovich, M. (ed.) (2002), Horror, the film reader. London: Routledge. Hallenbeck, B. G. (2009), Comedy-Horror Films: A Chronological History, 1914–2008. Jefferson: McFarland. Nowell, R. (ed.) (2014), Merchants of Menace: The Business of Horror Cinema. London & New York: Bloomsbury. Pajak, P. (2014): Groza po czesku: przypadki literackie. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki. Ptáček, L., Veselá, R. (eds.) (2010): Současný český a slovenský film - pluralita estetických, kulturních a ideových konceptů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Ptáčková, B. (ed.) (2004): Žánr ve filmu. Praha: Národní filmový archiv. Todorov, T. (2010): Úvod do fantastické literatury. Praha: Karlova Univerzita v Praze. |