Kalamita: neoformalistická a naratologická analýza
Thesis title in Czech: | Kalamita: neoformalistická a naratologická analýza |
---|---|
Thesis title in English: | The Calamity: Neoformalist Analysis and Narratological Analysis |
Key words: | Kalamita, Věra Chytilová, film, neoformalistická analýza, naratologie, normalizace |
English key words: | Calamity, Věra Chytilová, film, neoformalist theory, narratology, normalization period |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Film Studies Department (21-KFS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 25.09.2014 |
Date of assignment: | 25.09.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 06.10.2014 |
Date and time of defence: | 10.09.2015 09:00 |
Date of electronic submission: | 18.08.2015 |
Date of proceeded defence: | 10.09.2015 |
Submitted/finalized: | committed by worker on behalf on and finalized |
Opponents: | prof. PhDr. Ivan Klimeš |
Guidelines |
Ve své bakalářské práci se chci zaměřit na filmy Věry Chytilové z období normalizace. Tyto snímky se výrazně liší od většiny dobové produkce svým sociálně kritickým a ideologicky rozvratným charakterem. Chytilová se narozdíl od zbylých režisérů spojovaných s novou vlnou, kteří v 70. a 80. letech i nadále tvořili, rozhodla nepřizpůsobit ideologickým tlakům a ve svých filmech naopak podává silně kritické svědectví o normalizační společnosti.
Na subverzivnosti těchto snímků se výrazně podílí jejich specifická forma. Ve své práci se proto chci pokusit ukázat, jakými formálními prostředky dosahuje Chytilová subverzivního zobrazení tehdejšího žitého světa a ilustrovat, jak se filmová řeč může stát klíčovým prvkem společenské kritiky. Jádrem mé práce bude neoformalistická a naratologická analýza filmu Kalamita (v distribuci 1982), ve které bych chtěl věnovat pozornost zejména následujícím prvkům: intelektuální montáž, zcizující efekt, ''nervní'' kamera a hudba. Metodologicky bude můj rozbor vycházet z neoformalistických teorií Davida Bordwella a Kristin Thompsonové a z naratologického uvažování Seymoura Chatmana a Edwarda Branigana. Intelektuální montáž budu pojímat tak, jak ji definuje Sergej Ejzenštejn v textu Kamerou, tužkou i perem. Plánovaná struktura práce 1. historicko-sociologický kontext filmů Věry Chytilové z období normalizace 2. stručný přehled a definice sledovaných formálních prvků: intelektuální montáž, zcizující efekt, ruční kamera, hudba 3. analýza filmu Kalamita doplněná příklady z dalších snímků ze sledovaného období 4. závěrečné zhodnocení |
References |
BORDWELL, David, Thompson, Kristin, Film Art: An Introduction. McGraw-Hill 2006.
BORDWELL, David, Narration in the Fiction Film. Routledge 1987. BORDWELL, David, Poetics of Cinema. London – New York: Routledge 2008. BRANIGAN, Edward R., Narrative Comprehension and Film. London: Routledge 1992. BRANIGAN, Edward R., Point of View in the Cinema. A Theory of Narration and Subjectivity in Classical Film. Berlin: Mouton 1984. CHATMAN, Seymour, Příběh a diskurs. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host 2008. COOKE, Mervyn, Dějiny filmové hudby. Praha: AMU 2011. EJZENŠTEJN, Sergej, Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis 1961. THOMPSON, Kristin, Breaking the Glass Armor. Neoformalist Film Analysis. Princeton University Press 1988. Kolektiv autorů, Věra Chytilová mezi námi. Sborník textů k životnímu jubileu. Příbram: Camera obscura 2006. LUKEŠ, Jan, Diagnózy času. Český a slovenský poválečný film. Praha: Slovart 2013. LUKEŠ, Jan, Lukešová, Ivana, Vzdor i soucit Věry Chytilové. Plzeň: Dominik centrum s.r.o. 2009. PTÁČEK, Luboš, Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico 2000. |