Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kalamita: neoformalistická a naratologická analýza
Thesis title in Czech: Kalamita: neoformalistická a naratologická analýza
Thesis title in English: The Calamity: Neoformalist Analysis and Narratological Analysis
Key words: Kalamita, Věra Chytilová, film, neoformalistická analýza, naratologie, normalizace
English key words: Calamity, Věra Chytilová, film, neoformalist theory, narratology, normalization period
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Film Studies Department (21-KFS)
Supervisor: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.09.2014
Date of assignment: 25.09.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 06.10.2014
Date and time of defence: 10.09.2015 09:00
Date of electronic submission:18.08.2015
Date of proceeded defence: 10.09.2015
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: prof. PhDr. Ivan Klimeš
 
 
 
Guidelines
Ve své bakalářské práci se chci zaměřit na filmy Věry Chytilové z období normalizace. Tyto snímky se výrazně liší od většiny dobové produkce svým sociálně kritickým a ideologicky rozvratným charakterem. Chytilová se narozdíl od zbylých režisérů spojovaných s novou vlnou, kteří v 70. a 80. letech i nadále tvořili, rozhodla nepřizpůsobit ideologickým tlakům a ve svých filmech naopak podává silně kritické svědectví o normalizační společnosti.

Na subverzivnosti těchto snímků se výrazně podílí jejich specifická forma. Ve své práci se proto chci pokusit ukázat, jakými formálními prostředky dosahuje Chytilová subverzivního zobrazení tehdejšího žitého světa a ilustrovat, jak se filmová řeč může stát klíčovým prvkem společenské kritiky. Jádrem mé práce bude neoformalistická a naratologická analýza filmu Kalamita (v distribuci 1982), ve které bych chtěl věnovat pozornost zejména následujícím prvkům: intelektuální montáž, zcizující efekt, ''nervní'' kamera a hudba.

Metodologicky bude můj rozbor vycházet z neoformalistických teorií Davida Bordwella a Kristin Thompsonové a z naratologického uvažování Seymoura Chatmana a Edwarda Branigana. Intelektuální montáž budu pojímat tak, jak ji definuje Sergej Ejzenštejn v textu Kamerou, tužkou i perem.

Plánovaná struktura práce

1. historicko-sociologický kontext filmů Věry Chytilové z období normalizace
2. stručný přehled a definice sledovaných formálních prvků: intelektuální montáž, zcizující efekt, ruční kamera, hudba
3. analýza filmu Kalamita doplněná příklady z dalších snímků ze sledovaného období
4. závěrečné zhodnocení
References
BORDWELL, David, Thompson, Kristin, Film Art: An Introduction. McGraw-Hill 2006.
BORDWELL, David, Narration in the Fiction Film. Routledge 1987.
BORDWELL, David, Poetics of Cinema. London – New York: Routledge 2008.
BRANIGAN, Edward R., Narrative Comprehension and Film. London: Routledge 1992.
BRANIGAN, Edward R., Point of View in the Cinema. A Theory of Narration and Subjectivity in Classical Film. Berlin: Mouton 1984.
CHATMAN, Seymour, Příběh a diskurs. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host 2008.
COOKE, Mervyn, Dějiny filmové hudby. Praha: AMU 2011.
EJZENŠTEJN, Sergej, Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis 1961.
THOMPSON, Kristin, Breaking the Glass Armor. Neoformalist Film Analysis. Princeton University Press 1988.
Kolektiv autorů, Věra Chytilová mezi námi. Sborník textů k životnímu jubileu. Příbram: Camera obscura 2006.
LUKEŠ, Jan, Diagnózy času. Český a slovenský poválečný film. Praha: Slovart 2013.
LUKEŠ, Jan, Lukešová, Ivana, Vzdor i soucit Věry Chytilové. Plzeň: Dominik centrum s.r.o. 2009.
PTÁČEK, Luboš, Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico 2000.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html