Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Uchovávání novomediálního umění v České republice
Thesis title in Czech: Uchovávání novomediálního umění v České republice
Thesis title in English: New Media Art Preservation in the Czech Republic
Key words: novomediální umění, uchovávání, archivace, net art
English key words: new media art, preservation, archiving, net art
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Film Studies Department (21-KFS)
Supervisor: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 31.08.2014
Date of assignment: 31.08.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.08.2015
Date and time of defence: 10.09.2015 09:00
Date of electronic submission:12.08.2015
Date of proceeded defence: 10.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cíl práce:
Cílem práce je zmapovat koncepce archivování novomediálního umění v České republice od roku 1989 a zjistit, jak se k samotné archivaci staví samotní nm umělci a kurátoři. Zároveň mě zajímá, jak by problém archivace řešili oni sami.
V současné době se novomediální umění systematicky nearchivuje. Existují projekty, které se věnují archivaci videoartu, ale ostatní nm umění se prakticky opomíjí. Pokud už nějaký projekt vznikne, tak zůstává na univerzitní a teoretické půdě. Instituce (jako například Národní galerie či NFA) se touto problematikou aktivně nezabývají. Jejich funkci tak přebírají spíše soukromé sbírky, na které bych se chtěla primárně zaměřit.
Základem práce budou rozhovory s lidmi, kteří buď nm umění tvoří, anebo ho vystavují. Otázky budou směřovány především na způsob, jakým by oni sami ideálně řešili tento problém, či jak ho řeší.

Metoda práce:
Předpokládanou metodou výzkumu bude dotazníkové šetření s otevřenými otázkami. Výběr respondentů bude prováděn co nejrůznoroději. Mým cílem je mluvit s umělci a kurátory různých forem novomediálního umění.

Orientační struktura práce:
• Úvod do problematiky archivace nm umění, instituce, které se o nm umění zajímají a jejich přístup k archivování
• Základní teoretické a praktické koncepty archivace ve světě
• Rozhovory (pravděpodobně se 4-6 respondenty)
• Analýza a interpretace odpovědí
• Závěry
References
• Lydia Beerkens [et al.], The Artist Interview. For conservation and presentation of contemporary art. Guidelines and practice. Heijingen: Jap Sam Books, 2012.
• Robert T. Buck [et al.], Resonance: Federico Díaz E AREA: vizuální aktivismus, instalace, architektura. Praha: Galerie Zdeněk Sklenář, 2008.
• Robert Flašar — Jana Horáková — Petr Macek a kol., Umění a nová média. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2013.
• Michel Foucault, Archeologie vědění. Praha: Herrmann a synové, 2002.
• Václav Hájek, Marek - Sbírka současného českého a slovenského výtvarného umění. Brno: Zdeněk a Ivo Markovi, 2007.
• Martin Lister, New Media. A Critical Introduction. Oxford: Routledge, 2003.
• Lev Manovich, The Language of the New Media. Cambridge: MIT Press, 2001.
• Christiane Paul: Context and Archive: Presenting and Preserving Net-based Art. In: Dieter Daniels, Gunther Reisinger (Eds.), Netpioneers 1.0 Contextualizing Early Net-Based Art. Berlín: Sternberg Press, 2010.
• Christiane Paul, Digital Art. Londýn: Thames & Hudson, 2008.
• Karl Ruhrberg, Umění 20. století. Praha: Slovart, 2011.
• Jiřina Štouračová, Úvod do archivnictví. Brno: Vydavatelství MU, 1999.
• Mark Tribe, New Media Art. Kolín nad Rýnem: Taschen, 2006.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html