Identita nedoslýchavých lidí
Thesis title in Czech: | Identita nedoslýchavých lidí |
---|---|
Thesis title in English: | The identity of hard of hearing people |
Key words: | identita, nedoslýchavost, komunikace, integrace, inkluze, jazyk |
English key words: | identity, hard of hearing, communication, integration, inclusion, language |
Academic year of topic announcement: | 2011/2012 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institut of Deaf Studies (21-UJKN) |
Supervisor: | Mgr. Radka Zbořilová |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 05.09.2012 |
Date of assignment: | 05.09.2012 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 15.08.2014 |
Date and time of defence: | 17.06.2015 10:00 |
Date of electronic submission: | 20.05.2015 |
Date of proceeded defence: | 17.06.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. |
Guidelines |
1. Na základě domácí a zahraniční odborné literatury vymezit pojem identita, charakterizovat a klasifikovat faktory ovlivňující identitu člověka – nejdříve obecně, následně u nedoslýchavých osob.
2. Charakterizovat jednotlivá konkrétní období významná pro identifikaci nedoslýchavých osob. 3. Popsat faktory ovlivňující identitu nedoslýchavých osob v jednotlivých vybraných fázích ontogenetického vývoje. 4. Provést výzkumné šetření, které by potvrdilo/vyvrátilo faktory popsané v odborné literatuře a které by tyto faktory případně doplnilo. 5. Na základě výzkumného šetření porovnat vnímání identity (a faktorů, které ji ovlivňují) u skupiny nedoslýchavých osob na ZŠ, SŠ, VŠ, případně u starších osob. 6. Pokusit se o shrnující kapitolu, ve které by byly zjištěné informace propojeny s doporučeními, která by navrhovala, jak minimalizovat negativní faktory a jak podporovat zdravý vývoj identity nedoslýchavého jedince. |
References |
· BOGNEROVÁ, Pavla. Identita nedoslýchavých a jejich přijetí do komunity Neslyšících. Brno, 2011. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/189697/pedf_m/DP_-_3.12.2011_-_Bognerova.doc. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
· DARBY, Ed. by George Taylor and Anne. Deaf Identities. Coleford, Gloucestershire: Douglas McLean, 2003. ISBN 09-462-5253-X. · HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-807-3676-285. · CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4. · ISRAELITE, N.; OWER, J.; GOLDSTEIN, G.: Hard-of-Hearing Adolescents and Identity Construction: Influences of School Experiences, Peers, and Teachers. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 2002, č. 7, s. 134-148. · PROCHÁZKOVÁ, Věra, VYSUČEK, Petr. Jak komunikovat s neslyšícím klientem?. 2. vyd. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2007, 28 s. ISBN 978-80-86991-18-4. · PROCHÁZKOVÁ, Věra. Identita - jak ji prožívají nedoslýchaví lidé. InfoZpravodaj. 2006, roč. 14, č. 2. Dostupné z:http://ruce.cz/clanky/123-identita-jak-ji-prozivaji-nedoslychavi-lide · PROCHÁZKOVÁ, Věra. Identita a osobnost člověka. InfoZpravodaj. 2006, roč. 14, č. 1, s. 20. Dostupné z:http://ruce.cz/clanky/964-identita-a-osobnost-cloveka · PROCHÁZKOVÁ, Věra. Proč je důležitý kontakt s dospělým neslyšícím. InfoZpravodaj. 2005, roč. 13, č. 2, s. 17. Dostupné z:http://ruce.cz/clanky/136-proc-je-dulezity-kontakt-s-dospelymi-neslysicimi · VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana, ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 80-718-4929-4. · VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5. · VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8. |