Učení se a obtížné okamžiky pracovní dráhy u pomáhajících profesí
Thesis title in Czech: | Učení se a obtížné okamžiky pracovní dráhy u pomáhajících profesí |
---|---|
Thesis title in English: | The Learning Process and the Difficult Moments of an Occupational Track in Helping Professions |
Key words: | pomáhající profese, formální vzdělávání, neformální vzdělávání, informální učení se, supervize, kvalitativní výzkum |
English key words: | helping professions, formal education, non-formal education, informal education, supervision, qualitative research |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 06.08.2014 |
Date of assignment: | 06.08.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 11.09.2014 |
Date and time of defence: | 09.09.2015 10:00 |
Date of electronic submission: | 14.07.2015 |
Date of proceeded defence: | 09.09.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc. |
Guidelines |
Cílem bakalářské práce je analyzovat různé podoby učení se, které zásadním způsobem ovlivňují zvládání náročných situací spojených s výkonem pomáhajících profesí, zejména situací nových, se kterými se pracovníci pomáhajících profesí dosud nesetkali, nebo se kterými nemají dostatek zkušeností. V úvodu práce bude vymezena role pracovníka v pomáhajících profesích, vědomostní a osobnostní předpoklady pro její vykonávání a úskalí s ním spojená. Další část bude zaměřena na požadavky na dosažené formální vzdělání, které je pro výkon pomáhajících profesí nezbytné, stejně jako na neformální a informální podoby vzdělávání, resp. učení se, které by měly být přirozenou součástí práce v diskutované oblasti. Popsána bude také supervize jako specifický podnět k učení se v pomáhající profesi. Následovat bude biografické zkoumání zkušeností s učením se v obtížných okamžicích pracovní dráhy pracovníků pomáhajících profesí. Toto zkoumání bude realizováno pomocí rozhovorů. Sledovány v nich budou přínosy všech druhů učení se, důraz bude položen na informální učení se.
Navrhovaná osnova práce: 1 Pomáhající profese 1.1 Nároky na pracovní výkon pracovníků v pomáhajících profesích 1.2 Úskalí související s výkonem pomáhající profese 2 Vzdělávání a učení se pracovníků pomáhajících profesí 2.1 Formální a neformální vzdělávání 2.2 Informální učení se 3 Supervize jako příležitost k učení se 4 Šetření zkušeností s učením se v kritických okamžicích pracovní kariéry v pomáhajících profesích |
References |
GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 198 s. ISBN 978-80-7387-394-3.
HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 202 s. ISBN 80-7178-715-9. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6. KALÁBOVÁ, Helena. Etika v pomáhajících profesích. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. 131 s. ISBN 978-80-7372-749-9. KNOX, Alan Boyd. Adult development and learning: a handbook on individual growth and competence in the adult years for education and the helping professsions. San Francisco: Jossey-Bass Publ., 1977. 679 s. ISBN 0875893198. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. 147 s. ISBN 80-7367-181-6 LEWIS, Harold a Jayne SILBERMAN. The intellectual base of social work practise: tools for thought in a helping profession. New York: Hawthorn Press, 1982. 258 s. ISBN 0866561765. NAVRÁTIL, Pavel a Monika ŠIŠLÁKOVÁ. Praktické vzdělávání v sociální práci. Brno: Tribun, 2007. 187 s. ISBN 978-80-7399-343-6. RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC (eds.). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2. SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 171 s. STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. vyd. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. 196 s. ISBN 978-80-858-3460-4. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 5. vyd. Praha: Portál, 2012. 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7. |