Porozumění majoritnímu jazyku a romštině u romských předškoláků
Thesis title in Czech: | Porozumění majoritnímu jazyku a romštině u romských předškoláků |
---|---|
Thesis title in English: | Understanding of Majority Language and Romani language among preschool population |
Key words: | Jazyková směna, kognitivní vývoj, omezený jazykový kód, předškolní vzdělávání, Romové, romština, subtrakční bilingvismus |
English key words: | Language shift, cognitive development, limited language code, preschool education, Romani language, subtractive bilingualism |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 11.07.2014 |
Date of assignment: | 11.07.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 27.06.2016 |
Date and time of defence: | 07.09.2016 00:00 |
Date of electronic submission: | 12.07.2016 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce Porozumění majoritnímu jazyku a romštině u romských předškoláků je zjistit, jakou mírou se podílí schoponost porozumění romštině a majorotnímu jazyku na řešení úkolových situací romských předškoláků. Východiskem k tomuto zkoumání budou teorie zabývající se procesem jazykové směny, omezeného jazykového kódu a další práce, které se venují školnímu neúspěchu a jazykové situaci Romů na území České republiky a Slovenska.
Práce má teoreticko-empirický charakter. Osnova práce: Teoretická část: 1. Resumé témata v odborné literatuře 2.Problematika jazykového kódu 3.Současný stav romštiny v ČR 4.Předškolní vzdělání romského předškoláka v kontextu jazykové výbavy Empirická část: Cílem emprické části je zjistit, jakou mírou se podílí schoponost porozumění romštině a majorotnímu jazyku na řešení úkolových situací romských předškoláků. Zvolenou metodou je empirický výzkum smíšeného designu. Dílčími metodami budou terénní výzkum a kvantativní vyhodnocování řešnení úkolových situací romských předškoláků. |
References |
BOŘKOVCOVÁ, Marie: Romský etnolekt češtiny případová studie; 1. vyd. 2006,Droma. Praha: Signeta ISBN 8090332536. HÜBSCHMANNOVÁ, M. ŠEBKOVÁ, H. ŽIGOVÁ, A. Romskočeský a česko-romský kapesní slovník; Praha: Fortuna, 2005 ISBN 8071686190. KAMIŠ, K. Čeština a romština v českých zemích; 1.vyd. Ústí nad Labem: UniversitaJ. E. Purkyně 1997 ISBN 8070442514. KOLMANOVÁ, Martina. Výzkum jazykových dovedností dětí v romském a slovenském jazyce: Terénní výzkum v osadách Rakúsy a Bystrany. Romano džaniben: Časopis romistických studií. Praha: G plus G, 2007, (jevend), 28-45. ISSN 1210-8545. NEKVAPIL, J. SVOBODA, M. WAGNER, P. Mnohojazyčnost v České republice; Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2006 ISBN9788071065814. PRŮCHA, Jan. Pedagogické teorie a výzkumy na Západě. Vyd. 1. Praha:Karolinum, 1992. 124 s. ISBN 8070666285. Romové v České republice. Praha: Socioklub, 1999. sešity pro sociální politiku.ISBN 8090226078. ŠEBKOVÁ, H. Jazyková situace Romů a její vývoj; Praha: Občanské sdružení Ment,1995 VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJMOUSSOVÁ a StanislavŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000 ISBN 8071849294. ŽLNAYOVÁ, E. Pojmový svět žáků prvního ročníku základních škol z hlediskaromštiny; Praha: Obšanské sdružení MENT, 1995 |