Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
L’évolution dramaturgique et esthétique de Deus ex machina dans les œuvres choisies de Pierre Corneille et Jean Racine
Thesis title in thesis language (French): L’évolution dramaturgique et esthétique de Deus ex machina dans les œuvres choisies de Pierre Corneille et Jean Racine
Thesis title in Czech: Dramaturgický a estetický vývoj principu Deux ex machina ve vybraných dílech Pierra Corneille a Jeana Racina
Thesis title in English: Dramaturgical and Aesthetical Development of Deux ex Machine in Selected Works by Pierre Corneille and Jean Racine
Key words: Deus ex machina, bienséance (přiměřenost), vraisemblance (věrohodnost), ressemblance (podobnost)
English key words: Deus ex machine, bienséance (suitability), vraisemblance (credibility), ressemblance (resemblance)
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: francouzština
Department: Institute of Romance Studies (21-URS)
Supervisor: PhDr. Záviš Šuman, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.06.2014
Date of assignment: 25.06.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 16.07.2014
Date and time of defence: 20.06.2016 09:00
Date of electronic submission:16.05.2016
Date of proceeded defence: 20.06.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Studie zabývající se Deus ex machina zkoumá, jakým způsobem se z hlediska dramaturgie a estetiky, vyvíjí divadelní princip ve vybraných hrách Jeana Racina (Iphigénie (1674), Phèdre (1677)) et Pierra Corneille (Médée (1635)). Úvod práce je věnován analýze tragédií řeckých (Euripides, Aristoteles) a latinsky píšících autorů (Seneka) a to za účelem zdůraznit vývoj, kterým klíčový divadelní princip prochází napříč staletími. Snahou je pochopit a popsat, jak Deus ex machina funguje v hrách Euripidových (Ifigenie Taurská, Hyppolitos, Medea) a Senekových (Medea, Hyppolitos). Studie se rovněž obrací na Poetiku, ve které Aristoteles poskytuje své názory k dramatu, a kde se vyjadřuje k principu Deus ex machina. Vycházejíc z analýzy klasicistních her (Rotrou, Corneille, Racine), práce se pokouší srovnat, jakým způsobem se zkoumaný divadelní princip změnil ve vztahu k jejich antickým předlohám. Následně se práce zaměřuje rovněž i na hry autorů XVIII. století, ve kterých rovněž pozoruje, jak se Deus ex machina mění proti antickým i klasicistním předlohám Závěrem studie vyzdvihuje několik základních dramaturgických a estetických odlišností.
References
SCHERER, Jacques. La dramaturgie classique en France. Nouv. ed. Paris: Libr. Nizet, 2001. ISBN 27-078-1259-5.
CORNEILLE. CHRONOLOGIE, Corneille.présentation. Trois discours sur le poème dramatique. Éd. avec dossier. Paris: GF Flammarion, 1999. ISBN 978-208-0710-253.
FORESTIER, Georges. Introduction à l'analyse des textes classiques: [éléments de rhétorique et de poétique du XVIIe siècle]. 4e éd. Paris: Colin, 2012. ISBN 978-220-0277-437.
D'AUBIGNAC, Abbé a Édité par Hélène BABY. La pratique du théâtre. Paris: Champion, 2011. ISBN 978-274-5322-593.
FORESTIER, Georges. Essai de génétique théâtrale: Corneille à l'œuvre. Genève: Droz, 2004, 387 p. ISBN 26-000-0529-3.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html