Analýza porozumění vybraným slovům na 1. stupni ZŠ
Thesis title in Czech: | Analýza porozumění vybraným slovům na 1. stupni ZŠ |
---|---|
Thesis title in English: | Analysis of understanding words of Czech pupils |
Key words: | jazykový vývoj dítěte, rozvoj slovní zásoby, mladší školní věk, počáteční čtenářská gramotnost, porozumění významům slov, význam slova v kontextu |
English key words: | language development in children, vocabulary development, younger school age, initial reading literacy, understanding of word meanings, word meaning in context |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 19.06.2014 |
Date of assignment: | 18.07.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 01.09.2014 |
Date and time of defence: | 13.06.2016 10:00 |
Date of electronic submission: | 18.05.2016 |
Date of proceeded defence: | 13.06.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc. |
Guidelines |
Práce se zaměří na analýzu porozumění jednotlivým slovům, která se objevují v čítankách pro příslušný ročník. V první fázi práce proběhne studium odborné literatury zaměřené na postupy a metody používané při výuce a následně na rozvoj čtení a čtenářské gramotnosti a na faktory, které na ně působí. Výzkum pak bude probíhat na třech typech základních škol – škole městské (konkrétně pražské), maloměstské (v okolí Prahy) a vesnické. V souvislosti s tím budeme zkoumat, zda a jak typ školy ovlivňuje porozumění (budeme porovnávat výsledky s jistými předpoklady, jak by druh školy čtenářskou gramotnost ovlivňovat měl, přičemž budeme vycházet i z výsledků výzkumu PIRLS). K průzkumu bude použit dotazník, který bude zkoumat porozumění daných slov ve dvou situacích. V první části budou slova ponechána bez kontextu, v druhé části testu pak budou slova použita v rámci jedné věty či souvětí. Budeme zkoumat, jak se mění porozumění v případě zapojení slov do kontextu. V analýze zohledníme také fakt, zda míra porozumění koresponduje s redukovanou frekvencí daných slov v korpusu. Třetí část dotazníku bude obsahovat otázky týkající se toho, odkud mohou děti ne zcela běžně používaná slova znát, popř. i co může ovlivnit lepší porozumění slov v kontextu, zda se děti s podobnými slovy setkávají během vlastního čtení ve volném čase, popř. během předčítání rodiči (s čímž je spojená otázka, jakého typu tyto texty jsou – zda jde o pohádky, básničky atd.), zda je znají od svých prarodičů, ze školy, z televizních pohádek či zda se s nimi dostávají do styku v souvislosti s venkovským prostředím, kde buď žijí (v případě dětí z venkovských škol), nebo kam jezdí např. „na chatu“. Cílem výzkumu tedy bude zjistit, v jaké míře a jak děti daným slovům rozumí, jak toto porozumění závisí na typu školy, kterou navštěvují, a jak ovlivňuje porozumění slov jejich zapojení do kontextu. |
References |
Disman, Miroslav: Jak se vyrábí sociologická znalost, 3. vyd. (Praha: Nakladatelství Karolinum, 2002), 374 stran. Gavora, Peter: Úvod do pedagogického výzkumu, 2., rozšířené české vyd. (Brno: Paido, 2010), 261 stran. Homolová, Kateřina: Čtenářská propedeutika (Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009), 85 stran. Kramplová, Iveta; Potužníková: Jak (se) učí číst (Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005), 95 stran. Metelková Svobodová, Radana; Švrčková, Marie: Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura (Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010), 147 stran. Pelikán, Jiří: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů, 2. vydání (Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011), 270 stran. Švrčková, Marie: Kvalita počáteční čtenářské gramotnosti: výzkumná analýza a popis soudobého stavu (Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011), 242 stran. Švrčková, Marie; Šimik, Ondřej: Kvalita počáteční čtenářské gramotnostižáků 2. ročníku základní školy, in Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově 62, 2012, č. 1–2, s. 53–64. Van Steensel, Roel: Relations between socio-cultural factors, the home literacy environment and children's literacy development in the first years of primary education, in Journal of Research inReading 29, 2006, č. 4, s. 367–382. Wildová, Radka (ed.): Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní (Praha: Univerzita Karlova, 2002), 106 stran. Wildová, Radka: Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti (Praha: Pedagogická fakulta UK, 2005), 213 stran. Wildová, Radka. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí, in Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově 62, 2012, č. 1–2, s. 10–21. |