Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Poetika filmové tvorby Artavazda Pelešjana
Thesis title in Czech: Poetika filmové tvorby Artavazda Pelešjana
Thesis title in English: Poetics of cinematic work of Artavazd Peleshyan
Key words: Artavazd Pelešjan, filmová esej, distanční montáž, krátký film
English key words: Artavazd Peleshian, cinematic essay, distance montage, short film
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Film Studies Department (21-KFS)
Supervisor: prof. PhDr. Jan Bernard, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 06.06.2014
Date of assignment: 06.06.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 18.06.2014
Date and time of defence: 05.02.2016 09:00
Date of electronic submission:20.01.2016
Date of proceeded defence: 05.02.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Stanislava Přádná
 
 
 
Guidelines
Šedesátá léta sovětského filmu byla ozvláštněna novým pohledem na dokumentární film, jenž se těžko zařazuje mezi směry, které do té doby převládaly. Představován byl poetickými, nebo, jak je sám autor nazýval, „uměleckými“ filmy arménského režiséra Artavazda Pelešjana. (Pelešjan, 1988, s. 131) Dosud neznámá poetika a netypický formální styl jeho filmů vyvolaly velký zájem kritiků a okamžitě se objevily názory o návaznosti na montážní principy Sergeje Ejzenštejna a Dzigy Vertova. Zčásti jako odpověď kritikům, zčásti ve snaze přiblížit poetické postupy svých filmů vydal v roce 1974 Pelešjan jedinou teoretickou stať, v níž popsal vlastní teorii filmové montáže, kterou označil za distanční.
Neobvyklá forma jeho snímků, jež je charakterizována kombinací hraných a archivních záběrů, absencí mluveného slova, splynutím hudby a obrazu, vysokým barevným kontrastem a výrazným střihem, je zařazuje do unikátního směru kinematografie, jenž může být těžko definován. V souvislosti s jeho tvorbou se můžeme setkat s termíny jako filmová esej, krátký dokument nebo poetický film. Tyto různé pohledy tak umožňují k jeho filmům přistupovat z několika možných hledisek. Ve své diplomové práci bych se chtěla podrobněji zaměřit na poetiku Pelešjanovy tvorby a pokusit se formulovat obecné tendence stylistických postupů v jeho filmech.
V první části práce se pokusím za pomoci teoretických studií (Barry Salt, Film Style and Technology: History and Analysis / David Bordwell, Poetics of Cinema) zformulovat základní stylistické složky filmu, podle nichž pak v praktické části provedu analýzu Pelešjanových snímků. Celkem režisér natočil 10 filmů, z nichž jeden (Zvezdnaja minuta, 1972) spolurežíroval. Ve své práci se ovšem zaměřím pouze na samostatnou tvorbu režiséra, což mi pomůže lépe definovat jeho autorský styl.
V práci se rovněž pokusím detailněji analyzovat i teorii distanční montáže, a to nejenom ve vztahu k jeho jednotlivým filmům, ale rovněž i k režisérově tvorbě jako celku. Domnívám se totiž, že teorii distance lze aplikovat nejenom na záběry či scény v izolovaných filmech, nýbrž i na vzájemné vztahy mezi samotnými Pelešjanovými snímky. Pelešjan ve své stati tvrdil, že každý jeho film je jen dílčí etapou k nalezení komplexní metody vytváření obrazu. (Tamtéž, s. 147) V návaznosti na toto přesvědčení se pokusím rovněž sledovat, zda, případně jakým způsobem se praktické pojetí distanční montáže v Pelešjanově tvorbě proměňovalo v čase.
Tato diplomová práce si dává za cíl stát se první ucelenou studií poetiky Pelešjanovy filmové tvorby, které dosud nebyla věnovaná dostatečná odborná pozornost.
References
Artavazd Pelešjan, Moje kino. Jerevan: Sovetokan groch 1988, 256 s.
Artavazd Pelešjan, Distanční montáž. Film a Doba 4, 1986.
Barry Salt, Film Style and Technology: History and Analysis. Londýn: Starword 1992, 351 s.
Daniel Faifax, Artavazd Pelechian. In: Senses of Cinema 62, 2012. Dostupný na WWW: http://sensesofcinema.com/2012/great-directors/artavazd-pelechian/ [vyšlo 03.2012]
David Bordwell, Poetics of Cinema. Londýn, New York: Routledge 2007, 499 s.
Noel Burch, “Nonfictional Subjects”, in THEORY OF FILM PRACTICE, Princeton, Princeton University Press, 1981.
Phillip Lopate: In Search of Centaur: The Essay-Film. In:, Charles Warren (ed.): Beyond dokument: essay on nonfiction film. Middletown: Wesleyan University Press 1996, s. 243–270.
Sam Rohdie, Montage (Cinema Aesthetics). Manchester: Manchester University Press 2007, 128 s.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html