Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Role míst nedourčenosti v procesu četby literárního díla
Thesis title in Czech: Role míst nedourčenosti v procesu četby literárního díla
Thesis title in English: The role of places of indeterminacy in the proces of reading the work of art
Key words: fenomenologická estetika, intencionální předmět, estetický objekt, intencionální větný korelát, vstupní estetická emoce, iluze, fikční svět, místa nedourčenosti
English key words: phenomenological aesthetics, intentional object, aesthetic object, intentionally sentence correlates, the entrance aesthetic emotion, illusion, fictional world, place of indeterminacy.
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Aestetics (21-KEST)
Supervisor: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.06.2014
Date of assignment: 02.06.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.06.2014
Date and time of defence: 14.09.2016 10:00
Date of electronic submission:24.08.2016
Date of proceeded defence: 14.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Komparace Mukařovského úvah o sémantickém gestu s Ingardenovým estetickým objektem a Iserovou apelovou strukturou literárního textu.
Tématem navrhované bakalářské práce je komparace tří přístupů k otázce, jak chápat význam literárního díla. Všichni tři autoři, jejichž úvahy budu porovnávat, patří k významným estetikům 20. století a jejich výběr se opírá o inspiraci fenomenologickou filozofií a estetikou, kterou jejich díla vykazují. Stěžejní se tak ukazuje teorie Romana Ingardena, nejvýznamnějšího představitele fenomenologické estetiky 20. století. Dalším autorem je Jan Mukařovský a jeho úvahy o tzv. „sémantickém gestu“, pojmu, kterým Mukařovský reagoval na rozpory soudobých teorií významu literárního díla. Posledním vybraným autorem je Wolfgang Iser, jenž se při rozvíjení své koncepce apelové struktury literárního textu explicitně vyrovnává s Ingardenovým dílem. Srovnání by mělo jasně poukázat na společné momenty srovnaných teorií, dále se pokusit odhalit v jejich pozadí sdílenou motivaci všech autorů (kritika naivních představ o procesu čtení), ale zároveň vysvětlit i vzájemné rozdíly a důvody, které k nim vedly.
References
Jan Mukařovský, Záměrnost a nezáměrnost v umění, Studie z estetiky I., nakladatelství Odeon, Praha 1966, Estetická knihovna, svazek třetí
Roman Ingarden, O poznávání literárního díla, nakladatelství Československý spisovatel, Praha 1967.
Wolfgang Iser, Apelová struktura textů, Čtenář jako výzva, výbor prací kostnické školy recepční estetiky, nakladatelství Host, Brno 2001.
Wolfgang Iser, "The Reading Process: A Phenomenological Approach." The Implied Reader: Patterns of Communication in Prose Fiction from Bunyan to Beckett. Baltimore, MD: Johns Hopkins UP, 1974. 274-94. Print.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html