Strategie zvládání stresu ve vztahu k emoční inteligenci u vězeňských dozorců
Thesis title in Czech: | Strategie zvládání stresu ve vztahu k emoční inteligenci u vězeňských dozorců |
---|---|
Thesis title in English: | Stress coping strategies in relation to emotional intelligence by prison guards |
Key words: | Emoční inteligence, copingové strategie, vězeňští dozorci, burnout syndrom |
English key words: | Emotional intelligence, coping strategies, prison guards, burnout syndrome |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 28.05.2014 |
Date of assignment: | 28.05.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.06.2014 |
Date and time of defence: | 27.01.2016 00:00 |
Date of electronic submission: | 09.12.2015 |
Date of proceeded defence: | 27.01.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Václav Jiřička, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem diplomového projektu je zjistit míru závislosti emoční inteligence na copingových mechanismech u vězeňských dozorců. Teoretická část diplomové práce se dělí na tři hlavní kapitoly. První část se zabývá copingovými mechanismy využívanými v náročných životních situacích, a to jak u vězeňských dozorců, tak i u ostatních profesí. Druhá část se věnuje emoční inteligenci a způsobům jejího měření. Poslední kapitola teoretické části dává do souvislosti emoční inteligenci a strategie zvládání stresu. Hlavním předpokladem je souvislost mezi rozpoznáváním a regulací emocí a vyrovnáváním se se stresem. Tato hypotéza je založena na absolvování přípravného výcviku, jehož součástí jsou i psychologické testy, které predikují vyšší odolnost vůči stresu u vězeňských dozorců. Díky tomuto předpokladu jsou schopni lépe rozpoznat emočně náročné situace a lépe pracovat se svými reakcemi na danou situaci. Empirická část využije kvantitativní výzkumný design. Výzkumu se zúčastní vězeňští dozorci, kteří již absolvovali přípravný výcvik a jsou ve služebním poměru. Výzkum využije diagnostických nástrojů na měření strategií zvládání stresu (SVF 78) a dotazníku emoční inteligence. Jeho výsledky mohou být využity při zlepšování copingových strategií či tréninku emoční inteligence u vězeňských dozorců. |
References |
Bartůňková, S. (2010). Stres a jeho mechanismy. Praha: Karolinum. Ellis, A. (2010). Trénink emocí: práce s emocemi na základě racionálně emoční terapie. Praha: Portál. Fresserová, I. (2013). Stres a strategie jeho zvládání [rukopis]. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Gallwey, T. a kol. (2012). Zvládněte stres metodou Inner Game!: jak se vyrovnat s nástrahami života a dosáhnout vnitřní stability. Praha: Management press. Kebza, V. a kol. (1997). Zvládání stresu. Praha: Státní zdravotní ústav. Matthews, G. (2006). Emotional intelligence, personality, and task-induced stress. In Journal of Experimental Psychology: Applied, Vol 12(2), pp 96-107. American Psychological Association: US. |