Proces vytváření sociálního statusu při změně školní třídy
Thesis title in Czech: | Proces vytváření sociálního statusu při změně školní třídy |
---|---|
Thesis title in English: | The process of constructing social status during transition to new classroom |
Key words: | školní třída, sociální struktura, sociální status, sociální dovednost, sociální klima, sociální role, statusový systém rolí a pozic, transitorní moment |
English key words: | social class, social structure, social status, social skills, social climate, transistory moment |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 28.05.2014 |
Date of assignment: | 28.05.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.06.2014 |
Date and time of defence: | 25.01.2017 00:00 |
Date of electronic submission: | 20.12.2016 |
Date of proceeded defence: | 25.01.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. David Čáp, Ph.D. |
Guidelines |
Proces vytváření struktury obvykle začíná diferenciací členů skupiny podle jejich dovedností, schopností a osobnostních vlastností. Podle nich se členové rozdělují na jednotlivé pozice ve skupině (místo člověka ve skupině). Každá pozice má určitý význam pro skupinu. Tento význam vyjádřený v pojmech prestiž nebo hodnota pro skupinu se označuje jako sociální status. Získání dostatečného sociálního statutu je citlivou otázkou pro dítě, které přechází do jiného školního stupně vzdělávání. Empirická práce bude využívat kvalitativní metody, předpokládá využití dotazníků, rozhovorů a sociometrických metod. Výsledky přispěji k objasnění významu sociálního statusu pro jedince a jeho fungování ve skupině. |
References |
Výrost, J., Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada. Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie. Praha: Karolinum. Čáp, J., Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. Hrabal, V. (1979). Sociometrický test: sociometricko-ratingový dotazník T - 118. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy. Hermochová, S. (2005). Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: Aisis. Tyrlík, M., Macek, P., Širůček, J. (2010). Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext. Brno: Masarykova univerzita. Smékal, V., Macek, P. (2002). Utváření a vývoj osobnosti: psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Brno: Barrister & Principal. Tajfel, H. (1981). Human Group and Social Categories: Studies in Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press. Ellemers, N., Spears, R., Doosje, B. (Eds.), Social Identity. Oxford: Blackwell Publishers. |