Teorie modernismu a výtvarné umění
Thesis title in Czech: | Teorie modernismu a výtvarné umění |
---|---|
Thesis title in English: | Theories of Modernism and Visual Arts |
Key words: | Umění, modernismus, avantgarda, kritika |
English key words: | Art, modernism, avant-garde, criticism |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Aestetics (21-KEST) |
Supervisor: | Mgr. Jakub Bulvas Stejskal, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 26.05.2014 |
Date of assignment: | 26.05.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 16.06.2014 |
Date and time of defence: | 10.09.2015 09:00 |
Date of electronic submission: | 18.08.2015 |
Date of proceeded defence: | 10.09.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem bakalářské práce je nastínit teorii modernismu, vztaženou k výtvarnému umění, z hlediska tří autorů. Práce nejdříve popíše hlediska Clementa Greenberga (jeho nazírání na problematiku moderního umění a na jeho vývoj), na základě kterých se snaží podpořit legitimitu moderního umění. Dalším autorem, kterým se práce bude zabývat, je Michael Fried, C. Greenbergem inspirován. Práce nakonec představí teorii Timothy J. Clarka, který je v radikální opozici proti modernistickému způsobu, jakým bylo výtvarné umění mapováno - a tedy také v opozici oproti předchozím dvěma autorům. |
References |
Pospiszyl, Tomáš, ed. Před obrazem: antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha: OSVU, 1998. Clark, T. J. Clement Greenberg's Theory of Art. Roč. 9, č. 1, The Politics of Interpretation (1982), s. 139-156. Clark, T. J. On the Social History of Art. In: Image of the People, Londýn: Thames & Hudson 1973. Foster, Hal et al. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart, 2007. Greenberg, Clement. Avantgarda a kýč. Labyrint revue, 2000, roč. 10, č. 7-8, s. 68-74. |