Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Typografie web designu
Thesis title in Czech: Typografie web designu
Thesis title in English: Typography of web design
Key words: Typografie, web design, digitální folklór, písmo, font, responzivní typografie, flat design, remediace
English key words: Typography, web design, digital folklore, font, typeface, responsive typography, flat design, remediation
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: Mgr. Jan Brejcha, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.05.2014
Date of assignment: 23.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.07.2014
Date and time of defence: 15.09.2016 09:00
Date of electronic submission:01.08.2016
Date of proceeded defence: 15.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Dita Malečková, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Hana Ovesleová, Ph.D.
Guidelines
Typografie je jedním z nejdůležitějších prvků dobrého web designu a součást marketingové kampaně. Dobrá typografie vytváří design atraktivnější a vede čtenáře k přiznání důležitosti titulům a samotnému textu. Cílem diplomové práce bude charakterizovat dobrou a špatnou typografii a v závislosti na ní hledat moderní trendy v užití typografie v digitálním prostředí. V teoretické části práce budou popsány základní vlastnosti typografie. Praktická část bude soustředěna na rozlišení tzv. přitažlivé typografie a vizuálního smogu a hledání konkrétních příkladů, skrze které lze demonstrovat trendy typografie web designu.
Předběžná osnova:
1. Typografie – obecná charakteristika
2. Evoluce a automatizace
3. Online typografické nástroje
4. Dobrá a špatná typografie
5. Trendy typografie v online prostředí
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
BOLTER J. D., GRUSIN R. Remediation: Understanding New Media. MIT Press, 2000.
FELICI, James. The Complete Manual of Typography: A Guide to Setting Perfect Type, 2nd Edition. Adobe Press, 2011.
HIGHSMITH, Cyrus. Inside Paragraphs Typographic Fundamentals. The Font Bureau, inc.; 1st Edition, 2012.
NODDER, Chris. Evil by Design: Interaction Design to Lead Us Into Temptation. Wiley, 2013.
MANOVICH, Lev. The Language of New Media. Leonardo Books, 2002.
RUBINSTEIN, Richard. Digital Typography : An Introduction to Type and Composition for Computer System Design. Reading : Addison-Weasley, c1988.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html