Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vnímání textu z tištěné předlohy a obrazovky
Thesis title in Czech: Vnímání textu z tištěné předlohy a obrazovky
Thesis title in English: Reader’s perception of printed and displayed text
Key words: Čtení, vnímání textu, porozumění textu, zapamatování textu, čtecí rychlost, zobrazovací technologie, obrazovka, e-ink, papír, metareview
English key words: Reading, reading perception, reading comprehension, reading retention, reading speed, display technology, monitor, e-ink, print, metareview
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: PhDr. Barbora Drobíková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.05.2014
Date of assignment: 23.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.07.2014
Date and time of defence: 14.09.2016 09:00
Date of electronic submission:30.07.2016
Date of proceeded defence: 14.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Tomáš Bouda, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem diplomové práce je prozkoumat rozdíly ve čtenářském vnímání textu v tištěné podobě a na obrazovce. Práce se zaměří na studii a analýzu doposud provedených výzkumů na toto téma a nabídne souhrnný přehled výstupů vybraných výzkumů provedených v USA a Evropě. V praktické části diplomové práce budou závěry z této teoretické studie doplněny sérií experimentů na malém vzorku čtenářů. Tyto experimenty se budou zabývat především rozdíly ve čtení z různých zařízení, a zkoumáním čtenářského chování s využitím eye trackerů.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
DILLON, A. Reading from paper versus screens: a critical review of the empirical literature. Ergonomics, 1992, roč. 35, s. 1297-1326.
DYSON, Mary C. a HASELGROVE, Mark. The influence of reading speed and line length on the effectiveness of reading from screen. International Journal of Human-Computer Studies, 2001, roč. 54, s. 585-612. Dostupné též na www: [doi:10.1006/ijhc.2001.0458; http://www.ideallibrary.com].
DYSON, Mary C. How physical text layout affects reading from screen. Behaviour & Information Technology, 2004, roč. 23, č. 6, s. 377-393.
MANGENA, A., WALGERMOA, B. R. a BRØNNICK, K. (2013): Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension. International Journal of Educational Research, č. 58, s. 61-68.
OBORNE, D. a HOLTON, D. (1988) Reading from screen versus paper: there is no difference. International Journal of Man-Machine Studies, r. 28, č. 1, s. 1-9.
O´HARA, K., a SELLEN, A. A comparison of reading paper and on-line documents. CHI 1997. ACM, 1997, s. 335-342.
SIEGENTHALER, E., BOCHUD, Y., BERGAMIN, P., WURTZ, P. Reading on LCD vs e-Ink displays: effects on fatigue and visual strain, Ophthalmic & Physiological Optics: The Journal Of The British College Of Ophthalmic Opticians (Optometrists), 2012, roč. 32, č. 5, s. 367, ISSN 14751313. ISBN 14751313.
SIEGENTHALER, E., SCHMID, L., WYSS, M. a WURTZ, P. LCD vs. E-ink: An Analysis of the Reading Behavior. Journal of Eye Movement Research. 2012. ISSN 1995-8692.
SIEGENTHALER, E., WURTZ, P., BERGAMIN, P., a GRONER, R. (2011). Comparing reading processes on e-ink diplays and print. Displays, roč. 32, č. 5, s. 268-273.
ZAMBARBIERI, D. a CARNIGLIA, E. (2012). Eye movement analysis of reading from computer displays, eReaders and printed books. Ophthalmic and Physiological Optics, č. 32, s. 390–396. DOI: 10.1111/j.1475-1313.2012.00930.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html