Rozchod rodičů a volba výchovného prostředí pro dítě předškolního věku
Thesis title in Czech: | Rozchod rodičů a volba výchovného prostředí pro dítě předškolního věku |
---|---|
Thesis title in English: | Parental separation and awarding custody of pre-school aged child |
Key words: | výchovné prostředí pro dítě, předškolní věk, rozchod rodičů, výhradní péče, střídavá péče |
English key words: | parental separation, awarding custody of child, pre-school age, sole custody, joint custody |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 23.05.2014 |
Date of assignment: | 23.05.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 26.07.2016 |
Date and time of defence: | 07.09.2016 00:00 |
Date of electronic submission: | 26.07.2016 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Jaroslav Šturma |
Guidelines |
Diplomová práce s názvem „Rozchod rodičů a volba výchovného prostředí pro dítě předškolního věku“ se zaměří na konkrétní vymezení jednotlivých forem výchovného prostředí (výhradní péče jednoho z rodičů, střídavá péče a další), jejich psychologické aspekty, rizika a úskalí pro dítě i ostatní zúčastněné. Teoretická část práce bude vycházet z české i zahraniční odborné literatury. Empirická část bude založena na analýze úředních záznamů týkajících se dané problematiky. Vlastní výzkum bude mít kvalitativní charakter a bude se zaměřovat na zkušenosti jednotlivců s konkrétní formou výchovného prostředí, a to z řad sociálních pracovníků, případně i rodičů dítěte či dítěte samého, bude-li toto realizovatelné, vzhledem k probíhající rodinné situaci. Cílem práce je zmapovat situaci v České republice a na základě teoretických poznatků a výsledků výzkumu najít doporučení pro volbu výchovného prostředí pro dítě. |
References |
ACKERMAN, Marc J. Clinician's guide to child custody evaluations. 3rd ed. Hoboken, N.J.: J. Wiley, c2006, x, 374 p. ISBN 978-047-1746-164. BAKALÁŘ, E. A KOL. Rozvodová tematika a moderní psychologie. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1089-2 BERGER, Maurice a Isabelle GRAVILLON. Když se rodiče rozvádějí: jak pochopit cítění dítěte a jak mu pomoci. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 131 s. ISBN 978-807-3678-432. GARDNER, R. A. Syndrom zavrženého rodiče. 1. vyd. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 1996. ISBN 80-85529-22-X KIM, H. S. Consequences of Parental Divorce for Child Development. American Sociological Review. 2011-05-26, vol. 76, issue 3, s. 487-511. DOI: 10.1177/0003122411407748. Dostupné z: http://asr.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0003122411407748 MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist, žárlivost, nevěra a rozvod, nový partner v rodině, nevlastní sourozenci, vzpomínky z dětství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Přestali jste být manželi, ale zůstáváte rodiči. 1. vyd. Praha: H & H, 1992. ISBN 80-85467-53-4 SMITH, Heather. Children, feelings and divorce: finding the best outcome. New York: Free Association, 1999, xiv, 178 p. ISBN 18-534-3434-5. VANASSCHE, Sofie, An Katrien SODERMANS, Koen MATTHIJS a Gray SWICEGOOD. Commuting between two parental households: The association between joint physical custody and adolescent wellbeing following divorce. Journal of Family Studies. 2013, vol. 19, issue 2, s. 139-158. DOI: 10.5172/jfs.2013.19.2.139. Dostupné z: http://pubs.e-contentmanagement.com/doi/abs/10.5172/jfs.2013.19.2.139 WARSHAK, Richard Ades. The custody revolution: the father factor and the motherhood mystique. New York: Poseidon Press, c1992, 272 p. ISBN 06-717-4694-4. |