Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Specifické obtíže dospělých s dyslexií
Thesis title in Czech: Specifické obtíže dospělých s dyslexií
Thesis title in English: Specific difficulties of adults with dyslexia
Key words: dyslexie, dospělí s dyslexií, dyslektické obtíže, kognitivní selhávání, vnímaná osobní účinnost
English key words: dyslexia, adults with dyslexia, dyslexic difficulties, cognitive failures, self-efficacy
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.05.2014
Date of assignment: 23.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.06.2014
Date and time of defence: 07.09.2015 00:00
Date of electronic submission:29.07.2015
Date of proceeded defence: 07.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Václav Mertin
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce bude zaměřena na dospělé s dyslexií. Ačkoli mohou mít dospělí lidé s dyslexií obtíže v běžném životě, není tato problematika v České republice příliš řešena. Oproti tomu v zahraničí je dyslexii u dospělých věnováno více pozornosti. Cílem této diplomové práce bude zmapování deficitů a obtíží, se kterými se dospělí s dyslexií setkávají v průběhu pracovního procesu i v každodenním životě, a navrhnout adekvátní intervenční a poradenské postupy zaměřené na uvedenou cílovou skupinu.
V teoretické části budou vymezeny specifické projevy dyslexie v dospělosti, zachycen vývoj symptomatiky a odlišnosti v projevech dyslexie od dětského věku po dospělost. Pozornost bude věnována také tzv. sekundárním psychosociálním projevům. Empirická část bude kombinovat kvalitativní a kvantitativní metodologii. Respondenti vyplní dotazník zjišťující kognitivní deficity a zároveň s nimi bude proveden rozhovor o obtížích, se kterými se setkávají v běžném životě. Výsledky budou porovnány s výsledky srovnávací skupiny jedinců bez dyslexie.
Diplomová práce se pokusí propracovat problematiku, které u nás není věnováno příliš pozornosti.
References
De Beer, J., Engels, J., Heerkens, Y., & Van der Klink, J. (2014). Factors influencing work participation of adults with developmental dyslexia: a systematic review. BMC Public Health, 14(1), pp. 1-35. doi:10.1186/1471-2458-14-77.
Leather, C., Hogh, H., Seiss, E., & Everatt, J. (2011). Cognitive Functioning and Work Success in Adults with Dyslexia. Dyslexia, 17(4), pp. 327-338.
McLoughlin, D., & Leather, C. (2013). The dyslexic adult: interventions and outcomes : an evidence based approach. Hoboken: BPS Blackwell.
Moody, D., & Snowling, C. (2000). Dyslexia in the workplace. London: Whurr.
Pokorná, V. (2010). Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál.
Reid, G. (2007). Dyslexia. London: Continuum.
Snowling, M., & Stackhouse, J. (Eds.). (2006). Dyslexia, Speech and Language a Practitioner's Handbook: A practitioner's Handbook. Chichester: John Wiley.
Zelinková, O., & Čedík, M. (2013). Mám dyslexii: průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. Praha: Portál.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html