Specifické obtíže dospělých s dyslexií
Thesis title in Czech: | Specifické obtíže dospělých s dyslexií |
---|---|
Thesis title in English: | Specific difficulties of adults with dyslexia |
Key words: | dyslexie, dospělí s dyslexií, dyslektické obtíže, kognitivní selhávání, vnímaná osobní účinnost |
English key words: | dyslexia, adults with dyslexia, dyslexic difficulties, cognitive failures, self-efficacy |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 23.05.2014 |
Date of assignment: | 23.05.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.06.2014 |
Date and time of defence: | 07.09.2015 00:00 |
Date of electronic submission: | 29.07.2015 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Václav Mertin |
Guidelines |
Diplomová práce bude zaměřena na dospělé s dyslexií. Ačkoli mohou mít dospělí lidé s dyslexií obtíže v běžném životě, není tato problematika v České republice příliš řešena. Oproti tomu v zahraničí je dyslexii u dospělých věnováno více pozornosti. Cílem této diplomové práce bude zmapování deficitů a obtíží, se kterými se dospělí s dyslexií setkávají v průběhu pracovního procesu i v každodenním životě, a navrhnout adekvátní intervenční a poradenské postupy zaměřené na uvedenou cílovou skupinu. V teoretické části budou vymezeny specifické projevy dyslexie v dospělosti, zachycen vývoj symptomatiky a odlišnosti v projevech dyslexie od dětského věku po dospělost. Pozornost bude věnována také tzv. sekundárním psychosociálním projevům. Empirická část bude kombinovat kvalitativní a kvantitativní metodologii. Respondenti vyplní dotazník zjišťující kognitivní deficity a zároveň s nimi bude proveden rozhovor o obtížích, se kterými se setkávají v běžném životě. Výsledky budou porovnány s výsledky srovnávací skupiny jedinců bez dyslexie. Diplomová práce se pokusí propracovat problematiku, které u nás není věnováno příliš pozornosti. |
References |
De Beer, J., Engels, J., Heerkens, Y., & Van der Klink, J. (2014). Factors influencing work participation of adults with developmental dyslexia: a systematic review. BMC Public Health, 14(1), pp. 1-35. doi:10.1186/1471-2458-14-77. Leather, C., Hogh, H., Seiss, E., & Everatt, J. (2011). Cognitive Functioning and Work Success in Adults with Dyslexia. Dyslexia, 17(4), pp. 327-338. McLoughlin, D., & Leather, C. (2013). The dyslexic adult: interventions and outcomes : an evidence based approach. Hoboken: BPS Blackwell. Moody, D., & Snowling, C. (2000). Dyslexia in the workplace. London: Whurr. Pokorná, V. (2010). Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál. Reid, G. (2007). Dyslexia. London: Continuum. Snowling, M., & Stackhouse, J. (Eds.). (2006). Dyslexia, Speech and Language a Practitioner's Handbook: A practitioner's Handbook. Chichester: John Wiley. Zelinková, O., & Čedík, M. (2013). Mám dyslexii: průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. Praha: Portál. |