Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Porovnávacia štúdia metód práce knihovníkov s detským čitateľom mladšieho školského veku za účelom rozvoja čitateľskej gramotnosti
Thesis title in thesis language (Slovak): Porovnávacia štúdia metód práce knihovníkov s detským čitateľom mladšieho školského veku za účelom rozvoja čitateľskej gramotnosti
Thesis title in Czech: Srovnávací studie metod práce knihovníků s dětským čtenářem mladšího školního věku s cílem rozvoje čtenářské gramotnosti
Thesis title in English: Comparative study of methods of librarians work with school aged children in order to develop reading literacy
Key words: Čtenářská gramotnost, Dětský knihovník, Dětský čtenář, Periodizace dětského čtenáře, Metody práce knihovníků
English key words: Reading literacy, Children's librarian, Children's reader, Periodization of children's reader, Librarian's working methods
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: slovenština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Supervisor: PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 22.05.2014
Date of assignment: 22.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.07.2014
Date and time of defence: 30.01.2017 09:00
Date of electronic submission:15.12.2016
Date of proceeded defence: 30.01.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Barbora Drobíková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práca analyzuje potreby detského čitateľa mladšieho školského veku, prácu knihovníkov s týmito čitateľmi a aktivity na podporu čitateľskej gramotnosti. Súčasťou diplomovej práce bude kvalitatívny výskum, v ktorom budú porovnané dve knižnice (Mestská knižnica v Prahe a Mestská knižnica v Bratislave), s dôrazom na aktivity a prácu knihovníkov.

Predbežná osnova práce:
- Teoretické ukotvenie práce
- Špecifiká práce knihovníka v detskom oddelení
- Aktivity podporujúce čitateľskú gramotnosť v knižnici
- Kvalitatívny výskum: porovnanie dvoch knižníc (Mestská knižnica v Prahe a Mestská knižnica v Bratislave)

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
· BECKER, Katherine. 24 Hours in the Children’s Section: An Observational Study at the Public Library. Early Childhood Education Journal [online]. 2012, vol. 40, issue 2, s. 107-114 [cit. 2014-04-27]. DOI: 10.1007/s10643-011-0499-0. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s10643-011-0499-0
· CARAVETTE, Loretta. Portrait of the Reader as a Young Child. Children & Libraries: The Journal of the Association for Library Service to Children [online]. 2011, vol. 9, issue 2, s. 52-57 [cit. 2014-04-27]. Dostupné z:http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,uid,url&db=a9h&AN=64396906&lang=cs&site=ehost-live
· GALÁŠOVÁ, Jana. Kniha jako pozitivní závislost : Role knihovny při výchově k dětskému čtenářství : Z referátu na konferenci Kniha v 21. století. Bulletin SKIP [online]. 2006, č. 1 [cit. 2006–05–25]. Dostupné z: .
· LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. 179 s. ISBN: 80-86898-01-6.
· STAUFFER, Suzanne M. Developing Children's Interest in Reading. Library Trends [online]. 2007, vol. 56, issue 2, s. 402-422 [cit. 2014-04-27]. Dostupné z: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,uid,url&db=a9h&AN=28817873&lang=cs&site=ehost-live
· VÁŠOVÁ, Lidmila. Úvod do bibliopedagogiky. Praha: ISV nakladatelství, 1995, 189 s. ISBN 8085866072.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html