Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
OSV jako jedna z možností realizování primární prevence
Thesis title in Czech: OSV jako jedna z možností realizování primární prevence
Thesis title in English: PSE as One of the Possibilities of Primary Prevention
Key words: Osobnostní a sociální výchova, OSV, primární prevence, nespecifická primární prevence, efektivní primární prevence, sociálně patologické jevy, rizikové chování, školní metodik prevence, Minimální preventivní program, základní škola
English key words: Personal and Social Education, PSE, Primary Prevention, Unspecific Primary Prevention, Effective Primary Prevention, Socially Pathological Phenomena, Risk Behavior, School Prevention Methodologist, Minimum Preventive Program, Elementary School
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 22.05.2014
Date of assignment: 22.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 26.06.2015
Date and time of defence: 01.02.2016 00:00
Date of electronic submission:26.06.2015
Date of proceeded defence: 01.02.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tato bakalářská práce se zaměřuje na možnost využití Osobnostní a sociální výchovy při realizování efektivní primární prevence na základních školách. Po teoretickém rozpracování primární prevence a Osobnostní a sociální výchovy v první části práce je v druhé části představen a rozebrán návrh modelu dlouhodobé nespecifické primární prevence, který je založen zejména na činnosti školního metodika prevence. V této části práce jsou také rozebrány požadavky na činnost školního metodika prevence i úskalí představovaného návrhu modelu primární prevence. Poslední kapitola představuje podpůrný výzkum, který probíhal na čtyřech pražských základních školách. Na nich bylo provedeno pozorování výuky Osobnostní a sociální výchovy, rozhovor s jejím vyučujícím a analýza Minimálního preventivního programu dané školy.
References
1. DEWEY, John. How We Think. BostonL: Heath, 1933
2. DOV. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v ZŠ. Příloha: Osobnostní a sociální výchova v ZŠ. DOV – podrobné rozpracování 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2011. 76 s. [cit. 2015-03-26]. ISBN 978-80-87000-76-2. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/DOV-ZV1.pdf> a z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/Priloha-ZV1.pdf.
3. EMPIRICKÉ CENTRUM VYSOČINY. Sekundární analýza dat – dotazník pro ředitele a školní metodiky prevence základních škol Kraje Vysočina. 2012.
4. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
5. JEDLIČKA, Richard a Jaroslav KOŤA. Aktuální problémy výchovy: analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 169 s. ISBN 80-718-4555-8.
6. JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004, 478 s. ISBN 80-731-2038-0.
7. KALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti 2: mezioborový přístup. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003, 343 s. ISBN 80-86734-05-62.
8. KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 199 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-731-5004-2.
9. Metodiké doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. Č.j. 21292/2010-28. MŠMT: 2010.
10. Metodiky osobnostní a sociální výchovy - Odyssea.cz. Osobnostní a sociální výchova - Odyssea.cz [online]. 2014 [cit. 2015-06-16]. Dostupné z: http://www.odyssea.cz/metodiky-osv.php
11. MIOVSKÝ, Michal a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Vyd. 1. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7.
12. Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013-2018. Praha: MŠMT, 2013.
13. Nešpor, K., Csémy, L., Pernicová, H. Zásady efektivní primární prevence. Praha: Sportpropag, 1999.
14. NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717-8432-X.
15. PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být: Otevřené otázky teorie provázející výchovy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
16. POKORNÝ, Vratislav, Jana TELCOVÁ a Anton TOMKO. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. Vyd. 3., rozš. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003, 186 s. ISBN 80-865-6804-0.
17. PRAŽSKÉ CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE. Výstupy z dotazníkového šetření mapujícího realizaci primární prevence na pražských školách. 2013.
18. Prevence-info.cz: Prevence rizikového chování [online]. 2015 [cit. 2015-06-23]. Dostupné z: http://www.prevence-info.cz/
19. Procházet materiály - Digitální učební materiály RVP. Metodický portál RVP.cz [online]. 2015 [cit. 2015-06-16]. Dostupné z: http://dum.rvp.cz/vyhledavani/prochazet.html?rvp=ZK&svp=-&svp_ch=off
20. PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 203 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4734-705.
21. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2007.
22. Školní preventivní program pro mateřské a základní školy a školská zařízení [online]. [cit. 2015-06-23]. Dostupné z: www.msmt.cz/file/7347_1_1/
23. Školský zákon. 561/2004 Sb.
24. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
25. ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: Učebnice metod sociální praxe. 2. vyd. Praha: Slon, 2007. ISBN 80-86429-36-9.
26. VALENTA, Josef. Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha: Agentura Strom, 2003, 95 s. Dokážu to?? ISBN 80-861-0610-1.
27. VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. Dokážu to?? ISBN 80-239-4908-X.
28. VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 232 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4744-735.
29. VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova obecně i jako průřezové téma RVP ZV a G. [online] Katedra pedagogiky FFUK, 2012. Dostupný na: http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/157/
30. VÍTEČKOVÁ, Michaela. Spolupráce rodiny a školy v oblasti výchovy a vzdělávání. VALIŠOVÁ, A. a H. KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 2. vyd. Praha: Grada, 2011, s. 333-340. ISBN 978-80-247-3357-9.
31. VONDROVÁ, Martina. Možnosti a úskalí práce školního metodika primární prevence na ZŠ. Praha, 2012. Diplomová práce. Katedra pedagogiky FF UK.
32. Zákon o poskytování poradenských služeb. 72/2005 Sb.
33. ZBOŘILOVÁ, Petra. Možnosti a úskalí práce školního metodika primární prevence na ZŠ. Brno, 2010. Diplomová práce. Ústav pedagogických věd FF MU.
34. CSÉMY, Ladislav. Životní styl a zdraví českých školáků: z výsledků mezinárodní srovnávací studie Světové zdravotnické organizace The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 2005, 139 s. ISBN 80-851-2194-8.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html