OSV jako jedna z možností realizování primární prevence
Thesis title in Czech: | OSV jako jedna z možností realizování primární prevence |
---|---|
Thesis title in English: | PSE as One of the Possibilities of Primary Prevention |
Key words: | Osobnostní a sociální výchova, OSV, primární prevence, nespecifická primární prevence, efektivní primární prevence, sociálně patologické jevy, rizikové chování, školní metodik prevence, Minimální preventivní program, základní škola |
English key words: | Personal and Social Education, PSE, Primary Prevention, Unspecific Primary Prevention, Effective Primary Prevention, Socially Pathological Phenomena, Risk Behavior, School Prevention Methodologist, Minimum Preventive Program, Elementary School |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 22.05.2014 |
Date of assignment: | 22.05.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 26.06.2015 |
Date and time of defence: | 01.02.2016 00:00 |
Date of electronic submission: | 26.06.2015 |
Date of proceeded defence: | 01.02.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Martina Švandová, Ph.D. |
Guidelines |
Tato bakalářská práce se zaměřuje na možnost využití Osobnostní a sociální výchovy při realizování efektivní primární prevence na základních školách. Po teoretickém rozpracování primární prevence a Osobnostní a sociální výchovy v první části práce je v druhé části představen a rozebrán návrh modelu dlouhodobé nespecifické primární prevence, který je založen zejména na činnosti školního metodika prevence. V této části práce jsou také rozebrány požadavky na činnost školního metodika prevence i úskalí představovaného návrhu modelu primární prevence. Poslední kapitola představuje podpůrný výzkum, který probíhal na čtyřech pražských základních školách. Na nich bylo provedeno pozorování výuky Osobnostní a sociální výchovy, rozhovor s jejím vyučujícím a analýza Minimálního preventivního programu dané školy. |
References |
1. DEWEY, John. How We Think. BostonL: Heath, 1933 2. DOV. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v ZŠ. Příloha: Osobnostní a sociální výchova v ZŠ. DOV – podrobné rozpracování 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2011. 76 s. [cit. 2015-03-26]. ISBN 978-80-87000-76-2. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/DOV-ZV1.pdf> a z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/Priloha-ZV1.pdf. 3. EMPIRICKÉ CENTRUM VYSOČINY. Sekundární analýza dat – dotazník pro ředitele a školní metodiky prevence základních škol Kraje Vysočina. 2012. 4. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6. 5. JEDLIČKA, Richard a Jaroslav KOŤA. Aktuální problémy výchovy: analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 169 s. ISBN 80-718-4555-8. 6. JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004, 478 s. ISBN 80-731-2038-0. 7. KALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti 2: mezioborový přístup. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003, 343 s. ISBN 80-86734-05-62. 8. KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 199 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-731-5004-2. 9. Metodiké doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. Č.j. 21292/2010-28. MŠMT: 2010. 10. Metodiky osobnostní a sociální výchovy - Odyssea.cz. Osobnostní a sociální výchova - Odyssea.cz [online]. 2014 [cit. 2015-06-16]. Dostupné z: http://www.odyssea.cz/metodiky-osv.php 11. MIOVSKÝ, Michal a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Vyd. 1. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. 12. Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013-2018. Praha: MŠMT, 2013. 13. Nešpor, K., Csémy, L., Pernicová, H. Zásady efektivní primární prevence. Praha: Sportpropag, 1999. 14. NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717-8432-X. 15. PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být: Otevřené otázky teorie provázející výchovy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4. 16. POKORNÝ, Vratislav, Jana TELCOVÁ a Anton TOMKO. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. Vyd. 3., rozš. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003, 186 s. ISBN 80-865-6804-0. 17. PRAŽSKÉ CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE. Výstupy z dotazníkového šetření mapujícího realizaci primární prevence na pražských školách. 2013. 18. Prevence-info.cz: Prevence rizikového chování [online]. 2015 [cit. 2015-06-23]. Dostupné z: http://www.prevence-info.cz/ 19. Procházet materiály - Digitální učební materiály RVP. Metodický portál RVP.cz [online]. 2015 [cit. 2015-06-16]. Dostupné z: http://dum.rvp.cz/vyhledavani/prochazet.html?rvp=ZK&svp=-&svp_ch=off 20. PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 203 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4734-705. 21. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2007. 22. Školní preventivní program pro mateřské a základní školy a školská zařízení [online]. [cit. 2015-06-23]. Dostupné z: www.msmt.cz/file/7347_1_1/ 23. Školský zákon. 561/2004 Sb. 24. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0. 25. ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: Učebnice metod sociální praxe. 2. vyd. Praha: Slon, 2007. ISBN 80-86429-36-9. 26. VALENTA, Josef. Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha: Agentura Strom, 2003, 95 s. Dokážu to?? ISBN 80-861-0610-1. 27. VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. Dokážu to?? ISBN 80-239-4908-X. 28. VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 232 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4744-735. 29. VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova obecně i jako průřezové téma RVP ZV a G. [online] Katedra pedagogiky FFUK, 2012. Dostupný na: http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/157/ 30. VÍTEČKOVÁ, Michaela. Spolupráce rodiny a školy v oblasti výchovy a vzdělávání. VALIŠOVÁ, A. a H. KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 2. vyd. Praha: Grada, 2011, s. 333-340. ISBN 978-80-247-3357-9. 31. VONDROVÁ, Martina. Možnosti a úskalí práce školního metodika primární prevence na ZŠ. Praha, 2012. Diplomová práce. Katedra pedagogiky FF UK. 32. Zákon o poskytování poradenských služeb. 72/2005 Sb. 33. ZBOŘILOVÁ, Petra. Možnosti a úskalí práce školního metodika primární prevence na ZŠ. Brno, 2010. Diplomová práce. Ústav pedagogických věd FF MU. 34. CSÉMY, Ladislav. Životní styl a zdraví českých školáků: z výsledků mezinárodní srovnávací studie Světové zdravotnické organizace The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 2005, 139 s. ISBN 80-851-2194-8. |