Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Využití arteterapeutických technik a postupů v práci speciálního pedagoga
Thesis title in Czech: Využití arteterapeutických technik a postupů v práci speciálního pedagoga
Thesis title in English: The Use of Art Therapy Techniques in Special Education
Key words: arteterapie, speciální pedagogika, umění, expresivní terapie, aktivizace, relaxace, sociální interakce, komunikace
English key words: art therapy, special pedagogy, art, artistic therapies, activation, relaxation, social interaction, communication
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 22.05.2014
Date of assignment: 22.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 01.07.2014
Date and time of defence: 01.02.2016 00:00
Date of electronic submission:07.12.2015
Date of proceeded defence: 01.02.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce "Možnosti arteterapie v práci speciálního pedagoga" si dává za cíl seznámit čtenáře s možnostmi, které umělecké terapie a jejich techniky a metody nabízí v odvětví speciální pedagogiky.
Práce je koncipována tak, že v jejím úvodu je stručně představen samotný obor speciální pedagogiky a jeho zaměření. Dále je uveden výčet uměleckých terapií a jejich charakteristika.
Větší pozornost je věnována především arteterapii. Jsou popsány možnosti jejího pojetí, její formy a arteterapeutické techniky.
Hlavním tématem práce je pak popsání možných arteterapeutických postupů, využitelných ve speciální pedagogice a nápomocných práci speciálního pedagoga. Jsou to například techniky relaxační, ergoterapeutické a diagnostické.Práce je doplněna o praktické ukázky postupů a výsledků arteterapeutického procesu.
V práci je čerpáno nejen z odborné literatury, ale i z konzultací s odborníky.
References
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: dětská kresba z pohledu psychologie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s., [8] s. obr. příl. ISBN 978-80-7367-415-1.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Vydání 2. Praha: Portál, 2010, 279 s. ISBN 978-80-7367-729-9.
MEES-Christeler,Eva. Kunsttherapie in der Praxis. 2. Aufl. Stuttgart: Urachhaus, 1995, 96 s. ISBN 3-87838-559-5.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014, 508 s. ISBN 978-80-247-4172-7.
PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 2001, 165 s. ISBN 80-7315-010-7.
POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 111 s. ISBN 978-80-244-3120-8.
RUBIN, Judith Aron. Child art therapy: 25th anniversary edition [online]. 3rd ed. Hoboken, NJ: John Wiley, c2005, xlii, 422 p.
RUBINOVÁ, Judith Aron. Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Vydání 1. Praha: Triton, 2008, 543 s. ISBN 978-80-7387-093-5.
ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 80-247-1049-8.
SLAVÍK, Jan. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000, 200 s. čb. fot., bar. fot. příl. ISBN 80-7290-004-8.
ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 248 s. ISBN 978-80-247-4369-1.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html