Využití arteterapeutických technik a postupů v práci speciálního pedagoga
Thesis title in Czech: | Využití arteterapeutických technik a postupů v práci speciálního pedagoga |
---|---|
Thesis title in English: | The Use of Art Therapy Techniques in Special Education |
Key words: | arteterapie, speciální pedagogika, umění, expresivní terapie, aktivizace, relaxace, sociální interakce, komunikace |
English key words: | art therapy, special pedagogy, art, artistic therapies, activation, relaxation, social interaction, communication |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 22.05.2014 |
Date of assignment: | 22.05.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 01.07.2014 |
Date and time of defence: | 01.02.2016 00:00 |
Date of electronic submission: | 07.12.2015 |
Date of proceeded defence: | 01.02.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Martina Švandová, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce "Možnosti arteterapie v práci speciálního pedagoga" si dává za cíl seznámit čtenáře s možnostmi, které umělecké terapie a jejich techniky a metody nabízí v odvětví speciální pedagogiky. Práce je koncipována tak, že v jejím úvodu je stručně představen samotný obor speciální pedagogiky a jeho zaměření. Dále je uveden výčet uměleckých terapií a jejich charakteristika. Větší pozornost je věnována především arteterapii. Jsou popsány možnosti jejího pojetí, její formy a arteterapeutické techniky. Hlavním tématem práce je pak popsání možných arteterapeutických postupů, využitelných ve speciální pedagogice a nápomocných práci speciálního pedagoga. Jsou to například techniky relaxační, ergoterapeutické a diagnostické.Práce je doplněna o praktické ukázky postupů a výsledků arteterapeutického procesu. V práci je čerpáno nejen z odborné literatury, ale i z konzultací s odborníky. |
References |
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: dětská kresba z pohledu psychologie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s., [8] s. obr. příl. ISBN 978-80-7367-415-1. FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0. LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Vydání 2. Praha: Portál, 2010, 279 s. ISBN 978-80-7367-729-9. MEES-Christeler,Eva. Kunsttherapie in der Praxis. 2. Aufl. Stuttgart: Urachhaus, 1995, 96 s. ISBN 3-87838-559-5. MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014, 508 s. ISBN 978-80-247-4172-7. PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 2001, 165 s. ISBN 80-7315-010-7. POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 111 s. ISBN 978-80-244-3120-8. RUBIN, Judith Aron. Child art therapy: 25th anniversary edition [online]. 3rd ed. Hoboken, NJ: John Wiley, c2005, xlii, 422 p. RUBINOVÁ, Judith Aron. Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Vydání 1. Praha: Triton, 2008, 543 s. ISBN 978-80-7387-093-5. ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 80-247-1049-8. SLAVÍK, Jan. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000, 200 s. čb. fot., bar. fot. příl. ISBN 80-7290-004-8. ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 248 s. ISBN 978-80-247-4369-1. |