Praktická zkušenost jako prostředek k volbě vhodného studijního oboru
Thesis title in Czech: | Praktická zkušenost jako prostředek k volbě vhodného studijního oboru |
---|---|
Thesis title in English: | The Choice of an Appropriate Subject of Study Through Practical Experience |
Key words: | kariérní poradenství, praktická zkušenost, kariérní volba, volba studijního oboru, studenti středních škol |
English key words: | career counselling, practical experience, career choice, choice of studies, high school students |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 22.05.2014 |
Date of assignment: | 22.05.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 01.07.2014 |
Date and time of defence: | 15.06.2015 09:00 |
Date of electronic submission: | 07.05.2015 |
Date of proceeded defence: | 15.06.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Guidelines |
V rámci své bakalářské práce bych se ráda věnovala oblasti kariérního poradenství. Mou cílovou skupinou budou studenti středních škol rozhodující se pro studium na vysoké škole. Jedním z kroků poradenského procesu je získávání specifických informací o zamýšleném oboru, právě tento krok je terčem mého zájmu. Domnívám se, že pro vhodný výběr povolání a následnou spokojenost v rámci vlastní kariéry je zásadní, aby se student dostal do osobního kontaktu se zvoleným povoláním a udělal si jasnou představu o každodenní realitě daného zaměstnání před definitivním rozhodnutí o studiu. Ráda bych se zabývala otázkou, nakolik uchazeči tuto možnost vyhledávají, s jakými překážkami se setkávají a případně jak tuto zkušenost hodnotí. V rámci teoretické části práce bych stručně uvedla oblast kariérního poradenství obecně, dále bych se věnovala oblasti kariérního procesu a potřebám konkrétní cílové skupiny. Zabývala bych se také konkrétně získáváním specifických informací o zvoleném povolání. Pokusila bych se zmapovat, jaké možnosti studenti mají, pokud se chtějí dostat do bližšího kontaktu s daným zaměstnáním. V rámci empirické části bych pak prostřednictvím případové studie uvedla příklady studentů, kteří se do bližšího kontaktu s vybraným zaměstnáním dostali (prostřednictvím brigád, stáží apod.) a těch, kteří se pro studium rozhodli bez podobné zkušenosti. Nakonec bych představila vlastní projekt, v rámci kterého bych chtěla vytvořit databázi dobrovolníků (začala bych se studenty vysokých škol jakožto snadněji oslovitelnou skupinou), kteří by byli ochotni uchazečům nabídnout pomoc, zprostředkovat zkušenost v rámci daného povolání a kromě toho i přiblížit studium daného oboru. Projekt bych se pokusila uskutečnit, poukázala bych na jeho průběh, možné přínosy, případné překážky a zkušenosti zúčastněných. |
References |
BEKOVÁ,L.; GRAJCÁR, Š. Zborník kazuistík z praxe kariérového poradenstva. Bratislava:Slovenská akademická asociácia pre medzinárodnú spoluprácu, centrum Euroguidance, 2012. DISMAN, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8. KLÍMOVÁ, M. a kol. Teorie a praxe výchovného poradenství. Praha: Státní pedagogickénakladatelství, 1987. SCHERREROVÁ, D. Poradenství jako nástroj formování představ adolescentů o studijnímoboru na vysoké škole. Brno. Disertační práce. Masarykova univerzita v Brně, Fakultasociálních studií, katedra Sociální politiky a sociální práce. Dostupné z:https://is.muni.cz/th/45610/fss_d_a2/Disertace.pdf. VENDEL, Š. Kariérní poradenství. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1731-9. WATT, G. Supporting Employability: Guides to Good Practice in Employment Counsellingand Guidance. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities,1998. ISBN 92-828-4260-6. |