Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
České veřejné knihovny jako instituce celoživotního vzdělávání se zaměřením na seniory
Thesis title in Czech: České veřejné knihovny jako instituce celoživotního vzdělávání se zaměřením na seniory
Thesis title in English: Czech public libraries as an institution of lifelong learning with a focus on seniors
Key words: veřejné knihovny, celoživotní vzdělávání, vzdělávání dospělých, vzdělávání seniorů, univerzity třetího věku, akademie třetího věku, univerzity volného času
English key words: public libraries, lifelong learning, adult education, senior education, universities of the third age, academies of the third age, university of leisure
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Supervisor: PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 22.05.2014
Date of assignment: 22.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.07.2014
Date and time of defence: 14.09.2015 09:00
Date of electronic submission:29.07.2015
Date of proceeded defence: 14.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Iva Zadražilová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je prověřit, do jaké míry se české veřejné knihovny věnují celoživotnímu vzdělávání, zejména vzdělávání seniorů, analyzovat konkrétní projekty celoživotního vzdělávání českých veřejných knihoven pro budoucí působení v této oblasti s ohledem na demografický vývoj české populace.

Zásady vypracování:
V praktické části bude provedena analýza projektů celoživotního vzdělávání v českých veřejných knihovnách, která bude vycházet z dostupných dokumentů, internetových zdrojů a z navázané spolupráce s jednotlivými knihovnami. Hodnocení projektů samotnými účastníky a jejich přínos bude zjišťován formou dotazníků a osobních rozhovorů.

Osnova:

Teoretické východiska
• Celoživotní vzdělávání, vzdělávání seniorů (gerontopedagogika), formální a neformální vzdělávání, strategie celoživotního učení
• Univerzity třetího věku, akademie třetího věku, univerzity volného času
• Specifika práce se seniory

Praktická část
• Knihovny jako instituce celoživotního vzdělávání (programy, financování, organizace, zpětná vazba,...)
• Projekt Virtuální univerzita třetího věku v českých veřejných knihovnách
• Analýza konkrétních projektů knihoven, např.
◦ Litomyšlská univerzita třetího věku (LU3V) – Městská knihovna Litomyšl
◦ Univerzita volného času – Krajská knihovna Vysočiny Havlíčkův Brod
◦ Třetí věk – Městká knihovna Louny
◦ Berounská akademie – Městská knihovna Beroun
◦ Akademie třetího věku – Městská knihovna Kopřivnice
• Hodnocení projektů samotnými účastníky

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
Aktuální problémy vzdělávání seniorů: sborník příspěvků z odborného semináře se zahraniční účastí dne 29.4.1999. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. 103 s. ISBN 80-244- 0007-3.
• BENEŠOVÁ, Dana. Gerontagogika: vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2014. 136 s. ISBN 978-80-7452-039-6.
• GILTON, Donna L. Lifelong Learning in Public Libraries: Principles, Programs, and People. 1st edition. Lanham: The Scarecrow Press, Inc., 2012. ISBN-13 978-0810883567.
• PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2012. 294 s. ISBN 978-80-247-3960-1.
• HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
• ONDRÁKOVÁ, Jana et al. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. 168 s. ISBN 978-80-7465-038-3.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html