Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Zbraně hromadného mlžení: Protikladné souřadnice poválečného antikomunistického cyklu
Thesis title in Czech: Zbraně hromadného mlžení: Protikladné souřadnice poválečného antikomunistického cyklu
Thesis title in English: Weapons of Mass Equivocation: Contradictory Coordinates of Postwar Anti-Communist Cycle
Key words: aktivní antikomunismus, antikomunistický cyklus, fikční světy, Hollywood, instituce, nový institucionalismus, semidokumentární film noir, Spojené státy americké, studená válka
English key words: active anti-communism, anti-communist cycle, Cold War, fictional worlds, Hollywood, institutions, new institutionalism, semidocumentary film noir, United States of America
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Film Studies Department (21-KFS)
Supervisor: PhDr. Petra Hanáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 15.05.2014
Date of assignment: 15.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.06.2014
Date and time of defence: 10.09.2015 09:00
Date of electronic submission:17.08.2015
Date of proceeded defence: 10.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomový projekt si klade za cíl představit možnou revizi dosavadního myšlení o antikomunistickém cyklu; zdánlivě sourodé skupiny filmů, které byly produkovány ve Spojených státech na počátku studené války. Jejich reflexe většinově podléhá redukci zkoumaného vzorku děl a jednostranné perspektivě. Na reduktivní aspekt výzkumu upozornila tomuto projektu předcházející bakalářská práce, jež se pokusila zavést a teoreticky obhájit ideu filmů Red Scare. K tomuto dílčímu segmentu antikomunistického cyklu se tradičně – ač nereflektovaně – obracela většina badatelů, složených převážně z historiků či politologů. Uvedené oblasti jsou pro seriózní zkoumání tématu klíčové, bez korekcí z filmově teoretických pozic ovšem celý výzkum neúměrně zjednodušují. O vyvažující perspektivu dosud nebyl patrný zájem, krom jiného též pro domněle nevalné estetické kvality daných snímků. Diplomová práce se pokusí překlenout výsadní přimknutí k filmům Red Scare a otevřít celý antikomunistický cyklus z hledisek filmově teoretických i historických. Namísto ideově rigidního a formálně mechanického cyklu by měla vyvstat dynamická a od počátku nestabilní série, v níž se proti sobě stavělo množství aktérů a různorodých zájmů.
Metodologicky se diplomová práce opírá zejména o teorie fikčních světů a filmových žánrů. Jelikož zkoumá dobové i zpětné reflexe v jejich rozmanitých kontextech, náleží do oblasti nové filmové historie. Otázka fikce a ceněného potenciálu referovat o prvcích aktuálního světa byla výrazně přítomna ve filmech Red Scare. Pro antikomunistický cyklus jako celek představovalo výzvu vytvořit koherentní fikční svět, jenž by vhodně prezentoval poselství boje proti komunismu a současně nestál proti žánrovým konvencím, k čemuž inklinovaly filmy Red Scare. Proměnlivou intenzitu při vnesení antikomunistických argumentů pomůže objasnit výzkum strategií studií při formování žánrů či sérií, zatímco jejich bezprostřední kritický ohlas a utváření (nejen) žurnalistických zkratek částečně vysvětlí postupné zacyklení výzkumu. Kritické čtení těchto kontextů může přispět k trojímu narušení konsenzu kolem antikomunistického cyklu – v otázkách délky jeho zpětně stanoveného trvání (1948–1954), příslušnosti ke zdánlivě snadno vymezenému souboru děl (přibližně čtyřicet snímků) i přiměřenosti samotného označení (cyklus). Diplomový projekt se pokusí předložit alternativní řešení zmíněných oblastí.
References
Altman, Rick: Film/Genre, London: British Film Institute 1999.
Bordwell, David; Staiger, Janet; Thompson, Kristin: The Classical Hollywood Cinema: Film Style & Mode of Production to 1960, New York: Columbia University Press 1985.
Doherty, Thomas: Hollywood Agit-Prop: The Anti-Communist Cycle, 1948–1954. Journal of Film & Video 40, 1988, č. 4, s. 15–27.
Doležel, Lubomír: Heterocosmica: Fikce a možné světy, Praha: Karolinum 2003.
House Committee on Un-American Activities: Hearings Regarding the Communist Infiltration of the Motion Picture Industry, Washington: United States Government Printing Office 1947.
Klein, Amanda Ann: American Film Cycles: Reframing Genres, Screening Social Problems, and Defining Subcultures, Texas: University of Texas Press 2011.
Lev, Peter (ed.): The Fifties: Transforming the Screen, 1950–1959, New York: Scribner 2006.
Maltby, Richard: Hollywood Cinema, Massachusetts: Wiley-Blackwell 2003.
Schrecker, Ellen: Many Are the Crimes: McCarthyism in America, Boston: Little, Brown and Company 1998.
Strada, Michael J.; Troper, Harold J.: Friend or Foe? Russians in American Film and Foreign Policy, 1933–1991, Maryland – London: Scarecrow Press 1997.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html