Podpora rodičů dětí s vývojovými obtížemi
Thesis title in Czech: | Podpora rodičů dětí s vývojovými obtížemi |
---|---|
Thesis title in English: | Ways to support parents of children with developmental difficulties |
Key words: | Poruchy autistického spektra, rodiče, dětí s PAS, posttraumatický růst, stres, podpůrné skupiny |
English key words: | Autism Spectrum Disorders, parents of children with ASD, posttraumatic growth, stress, support group |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 13.05.2014 |
Date of assignment: | 13.05.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.06.2014 |
Date and time of defence: | 15.09.2015 00:00 |
Date of electronic submission: | 20.07.2015 |
Date of proceeded defence: | 15.09.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Jana Draberová, Ph.D. |
Guidelines |
Práce se zaměří na možnosti podpory pro rodiče dětí s poruchami autistického spektra. Výchova dítěte s poruchou autistického spektra je velmi náročná a vzhledem ke specifickým vzorcům chování si vyžaduje odbornou intervenci a vhodné výchovné vedení. Publikace zpravidla věnují pozornost projevům obtíží, diagnostickým či intervenčním postupům. Méně často se zaměřují na práci s rodiči, kteří na jedné straně potřebují osobní podporu při péči o své potomky. Bakalářská práce zmapuje nabídku různých způsobů podpory rodičů a jejím cílem bude popsat principy efektivní podpory rodičů, jež vycházejí z přístupů založených na vědeckých základech (tzv. evidence-based) a napomáhají k optimální výchovné péči o potomky s poruchami autistického spektra.Součástí bakalářské práce bude návrh kvalitativního výzkumného designu v podobě akčního výzkumu, zaměří se na uzavřené podpůrné skupiny pro rodiče dětí s autismem, ve které budou využívány arteterapeutické techniky a prvky práce s tělem. Cílem práce bude zmapování a popsání jednotlivých potřeb rodičů i efektu intervencí realizovaných při skupinové práci. |
References |
Hall, H., Graff, J., & Polat, S. (2012). Maladaptive Behaviors of Children with Autism: Parent Support, Stress, and Coping.Issues in Comprehensive Pediatric Nursing, vol. 35(issue 3-4), pp. 194-214. Lee, G., Tsai, Y., & Chang, H. (2009). Parents of Children with High Functioning Autism: How Well Do They Cope and Adjust?. Journal of Developmental and Physical Disabilities, vol. 21(issue 2), pp. 93-114. Siman-Tov, A., Kaniel, S., & Polat, S. (2011). Stress and Personal Resource as Predictors of the Adjustment of Parents to Autistic Children: A Multivariate Model. Journal of Autism and Developmental Disorders, vol. 41(issue 7), pp. 879-890. Thorová, K. (2012). Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. (Vyd. 2.) Praha: Portál. Vágnerová, M., Strnadová, I., & Krejčová, L. (2009). Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. (Vyd. 1.) Praha: Karolinum. |