Komunikace logopeda s dítětem
Thesis title in Czech: | Komunikace logopeda s dítětem |
---|---|
Thesis title in English: | Speech therapist´s communication with a child |
Key words: | logoped, logopedická terapie, komunikace, dítě předškolního věku |
English key words: | speech therapist, speech therapy, communication, pre-school child |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.05.2014 |
Date of assignment: | 15.05.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 28.05.2014 |
Date and time of defence: | 09.02.2015 09:00 |
Date of electronic submission: | 04.01.2015 |
Date of proceeded defence: | 09.02.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. |
Guidelines |
Práce se zaměří na specifika komunikace logopeda / logopedky s dítětem předškolního věku při individuální logopedické terapii. Základem práce bude případová studie analyzující nahrávky individuální logopedické terapie probíhající v mateřské škole.
Postup páce: 1. Prostudovat dostupnou relevantní odbornou literaturu, zejména o logopedické terapii u předškolních dětí, ale též o tzv. řeči orientované na dítě a o specifikách komunikace s dětmi daného věku. 2. Navázat kontakt s logopedem / logopedkou, kteří se věnují individuální logopedické terapii u dětí v mateřských školách, a též s vedením vybrané mateřské školy a s rodiči dětí, které tuto terapii navštěvují. Získat informovaný souhlas rodičů a logopeda / logopedky s účastí ve výzkumu a též souhlas vedení mateřské školy. 3. Pořídit soubor nahrávek (preferovány jsou videonahrávky) vybraných lekcí. Nahrávky přepsat (zvolit vhodný způsob přepisu). Materiál je možné doplnit strukturovaným rozhovorem s logopedkou / logopedem zaměřeným na metody, které při terapii užívá. 4. Získaný materiál analyzovat: zaměřit se na to, jak je lekce strukturována, jaké komunikační záměry či funkce logoped / logopedka vyjadřují a jaké prostředky k jejich vyjádření užívají; zvláště sledovat, jak se do projevu logopeda / logopedky promítá ohled na dítě, jež se lekce účastní. 5. Analýzu shrnout a pokusit se zvážit, které rysy jsou charakteristické pro projev logopeda / logopedky v daném typu komunikační situace. |
References |
Základní literatura:
Gardner, H. – Forrester, M. (2010): Analysing Interactions in Childhood. Chichester: Wiley-Blackwell. (relevantní části) Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. (relevantní části) Lechta, V. (ed.) (2005 nebo 2011): Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. (relevantní části) Lechta, V. (ed.) (2003): Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. (relevantní části) Mertina, V. – Gillernová, I. (eds.) (2010): Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál. (vybrané části) Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vydání; relevantní části) Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada. Slančová, D. (1999):Rečautority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. Šauerová, M. a kol. (2012): Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada. Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. Škodová, E. – Jedlička, I. a kol. (2003): Klinická logopedie. Praha: Portál. (relevantní části) Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Sborníkové a časopisecké články, hesla v encyklopediích, bakalářské, diplomové, popř. disertační práce k tématu. |