Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komunikace logopeda s dítětem
Thesis title in Czech: Komunikace logopeda s dítětem
Thesis title in English: Speech therapist´s communication with a child
Key words: logoped, logopedická terapie, komunikace, dítě předškolního věku
English key words: speech therapist, speech therapy, communication, pre-school child
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.05.2014
Date of assignment: 15.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 28.05.2014
Date and time of defence: 09.02.2015 09:00
Date of electronic submission:04.01.2015
Date of proceeded defence: 09.02.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se zaměří na specifika komunikace logopeda / logopedky s dítětem předškolního věku při individuální logopedické terapii. Základem práce bude případová studie analyzující nahrávky individuální logopedické terapie probíhající v mateřské škole.
Postup páce:
1. Prostudovat dostupnou relevantní odbornou literaturu, zejména o logopedické terapii u předškolních dětí, ale též o tzv. řeči orientované na dítě a o specifikách komunikace s dětmi daného věku.
2. Navázat kontakt s logopedem / logopedkou, kteří se věnují individuální logopedické terapii u dětí v mateřských školách, a též s vedením vybrané mateřské školy a s rodiči dětí, které tuto terapii navštěvují. Získat informovaný souhlas rodičů a logopeda / logopedky s účastí ve výzkumu a též souhlas vedení mateřské školy.
3. Pořídit soubor nahrávek (preferovány jsou videonahrávky) vybraných lekcí. Nahrávky přepsat (zvolit vhodný způsob přepisu). Materiál je možné doplnit strukturovaným rozhovorem s logopedkou / logopedem zaměřeným na metody, které při terapii užívá.
4. Získaný materiál analyzovat: zaměřit se na to, jak je lekce strukturována, jaké komunikační záměry či funkce logoped / logopedka vyjadřují a jaké prostředky k jejich vyjádření užívají; zvláště sledovat, jak se do projevu logopeda / logopedky promítá ohled na dítě, jež se lekce účastní.
5. Analýzu shrnout a pokusit se zvážit, které rysy jsou charakteristické pro projev logopeda / logopedky v daném typu komunikační situace.
References
Základní literatura:
Gardner, H. – Forrester, M. (2010): Analysing Interactions in Childhood. Chichester: Wiley-Blackwell. (relevantní části)
Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. (relevantní části)
Lechta, V. (ed.) (2005 nebo 2011): Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. (relevantní části)
Lechta, V. (ed.) (2003): Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. (relevantní části)
Mertina, V. – Gillernová, I. (eds.) (2010): Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál. (vybrané části)
Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vydání; relevantní části)
Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.
Slančová, D. (1999):Rečautority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity.
Šauerová, M. a kol. (2012): Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada.
Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
Škodová, E. – Jedlička, I. a kol. (2003): Klinická logopedie. Praha: Portál. (relevantní části)
Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum.
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Sborníkové a časopisecké články, hesla v encyklopediích, bakalářské, diplomové, popř. disertační práce k tématu.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html