Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Využití materiálů pro výuku češtiny jako cizího jazyka v terapii afázií
Thesis title in Czech: Využití materiálů pro výuku češtiny jako cizího jazyka v terapii afázií
Thesis title in English: How to use materials for teaching Czech as a foreign language in the therapy of afasia
Key words: afázie|čeština jako cizí jazyk|terapie
English key words: aphasia|Czech as a foreign language|therapy
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.05.2014
Date of assignment: 15.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 28.05.2014
Date and time of defence: 19.06.2017 00:00
Date of electronic submission:05.05.2017
Date of proceeded defence: 19.06.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Michal Láznička, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Olga Stehlíková, DiS., Ph.D.
Mgr. Radka Majerová, Ph.D.
Guidelines
Práce se bude zabývat otázkou, nakolik by bylo možné využít materiály určené pro výuku češtiny jako cizího jazyka při terapii afázie. Zhodnotí výhody a nevýhody využití těchto materiálů v terapii afázií a navrhne jejich možné úpravy, které by je lépe přizpůsobily terapeutickým účelům. Práce se soustředí na vybrané problémy spojené se slovesy. Součástí práce bude průzkum mezi terapeuty zaměřujícími se na terapii afázií, jehož cílem bude zjistit, jaké materiály při své práci užívají; průzkum bude proveden formou strukturovaného rozhovoru, popř. dotazníkového šetření.
Postup práce:
1. Prostudovat dostupnou relevantní odbornou literaturu k tématu, zejm. o afáziích a jejich terapii.
2. Připravit otázky pro strukturovaný rozhovor, popř. dotazníkové šetření mezi terapeuty. Navázat kontakt s vybranými terapeuty a získat jejich souhlas s účastí ve výzkumu. Provést rozhovory / dotazníkové šetření a jejich výsledky zpracovat.
3. Vybrat a shromáždit materiály, které budou dále analyzovány – základem analyzovaného korpusu budou materiály určené primárně pro výuku češtiny jako cizího jazyka, a to především ty, které byly případně zmíněny dotazovanými terapeuty; korpus může být rozšířen i o materiály další. Vybrané materiály zhodnotit z hlediska jejich přínosů a nevýhod pro terapii osob s afázií; soustředit se zejména na analýzu toho, jak je v nich zpracována problematika sloves (v rámci tohoto tématu zvolit dílčí téma, jemuž bude věnována zvláštní pozornost). O hodnocení požádat též terapeuty.
4. Na základě výsledků rozhovorů s terapeuty a na základě analýzy navrhnout úpravy či doplnění materiálů určených primárně pro výuku češtiny jako cizího jazyka tak, aby je bylo možné využít při terapie afázie.
References
Základní literatura:
Bates, E. – Wulfeck, B. Crosslinguistic Studies of Aphasia. In: B. MacWhinney – E. Bates: The Crosslinguistic Study of Sentence Processing, s. 328–374. New York: Cambridge University Press. 1989.
Berndt, M. – Haendiges, S.: Verb Retrieval in Aphasia. 1. Characterizing Single Word Impairments. Brain and Language 56, 1997, s. 68–106.
Cummings, L.: Clinical Linguistics. Edinburgh 2008. (relevantní části)
Cséfalvay, Z. a kol.: Terapie afázie: teorie a případové studie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. Flanderková, E.: Jazyk a zvláštnosti v dorozumívání afatiků. Jazykovědné aktuality, 41, 2004, č. 1 a 2, s. 3–34.
Hendl, J.: Kvalitativní výzkum. Praha 2008. (relevantní části)
Hrdlička, M.: Jazyk cizí čeština. Praha 2002.
Jakobson, R.: Dva aspekty jazyka a dva typy afatických poruch. In: R. Jakobson: Poetická funkce, Jinočany 1995, s. 55–74.
Lehečková, H.: Afázie jako lingvistický problém. Jazykovědné aktuality 22, 1985, č. 3/4, s. 103–104.
Lechta, V. (ed.): Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha 2005 nebo 2011. (relevantní části)
Lechta, V. (ed.): Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha 2003. (relevantní části)
Majerová, R.: Pojmová metafora v jazyce vývojových anartriků. Studie z aplikované lingvistiky 2011, č. 2, s. 23–35.
Majerová, R.: Lingvistika ve speciální pedagogice. In: O. Müller a kol.: Terapie ve speciální pedagogice. Praha 2013.
Škodová, E. – Jedlička, I. a kol.: Klinická logopedie. Praha 2003. (relevantní části)
Časopisecké a sborníkové články k tématu, relevantní hesla v encyklopediích, bakalářské, diplomové, disertační práce k tématu.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html