Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Metoda ACFS a její využití v různých kulturách
Thesis title in Czech: Metoda ACFS a její využití v různých kulturách
Thesis title in English: The ACFS assessment approach and its use in different cultures
Key words: Metoda ACFS, dynamické testování, kognitivní funkce, předškolní období
English key words: The ACFS assessment approach, dynamic testing, cognitive functions, preschool period
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.05.2014
Date of assignment: 07.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.06.2014
Date and time of defence: 14.09.2015 00:00
Date of electronic submission:27.07.2015
Date of proceeded defence: 14.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Lenka Rázgová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se bude zabývat jednou z metod dynamického vyšetření, která je primárně určena pro předškolní děti - metodou ACFS (Application of cognitive functions scale). Představí základní principy dynamického přístupu k diagnostice a popíše postup vyšetření metodou ACFS. Hlavním cílem bude najít a prezentovat výzkumy prováděné s využitím ACFS v různých kulturách. Pozornost bude také věnována adaptacím uvedené metody v zemích, v nichž je využívána. Zjištění budou konfrontována s českou verzí metody, jejíž lokalizace právě probíhá, a stane se tak první metodou dynamického vyšetření, která bude k dispozici v originální české verzi.
References
Kozulin, A. (2004). Vygotsky's educational theory in cultural context. Cambridge: Cambridge University Press.
Lidz, C. (c1991). Practitioner's guide to dynamic assessment. New York: Guilford Press.
Lidz, C., & Pena, E. (1996). Dynamic assessment: The model, its relevance as a nonbiased approach, and its application to latino american preschool children. Language, Speech, vol. 27(issue 4), pp. 367-372.
Mertin, V., & Krejčová, L. (2011) Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. (Vyd. 1., 343 s.) Praha: Wolters Kluwer.
Pena, E., Iglesias, A., & Lidz, C. S. (2001). Reducing test bias through dynamic assessment of children's word learning ability. American Journal of Speech - Language Pathology, 10(2), 138.
Sternberg, R., & Grigorenko, E. (2002). Dynamic testing: the nature and measurement of learning potential. New York: Cambridge University Press.
Tzuriel, D. (c2001). Dynamic assessment of young children. New York: Kluwer Academic/Plenum.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html