Metoda ACFS a její využití v různých kulturách
Thesis title in Czech: | Metoda ACFS a její využití v různých kulturách |
---|---|
Thesis title in English: | The ACFS assessment approach and its use in different cultures |
Key words: | Metoda ACFS, dynamické testování, kognitivní funkce, předškolní období |
English key words: | The ACFS assessment approach, dynamic testing, cognitive functions, preschool period |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.05.2014 |
Date of assignment: | 07.05.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.06.2014 |
Date and time of defence: | 14.09.2015 00:00 |
Date of electronic submission: | 27.07.2015 |
Date of proceeded defence: | 14.09.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Lenka Rázgová, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce se bude zabývat jednou z metod dynamického vyšetření, která je primárně určena pro předškolní děti - metodou ACFS (Application of cognitive functions scale). Představí základní principy dynamického přístupu k diagnostice a popíše postup vyšetření metodou ACFS. Hlavním cílem bude najít a prezentovat výzkumy prováděné s využitím ACFS v různých kulturách. Pozornost bude také věnována adaptacím uvedené metody v zemích, v nichž je využívána. Zjištění budou konfrontována s českou verzí metody, jejíž lokalizace právě probíhá, a stane se tak první metodou dynamického vyšetření, která bude k dispozici v originální české verzi. |
References |
Kozulin, A. (2004). Vygotsky's educational theory in cultural context. Cambridge: Cambridge University Press. Lidz, C. (c1991). Practitioner's guide to dynamic assessment. New York: Guilford Press. Lidz, C., & Pena, E. (1996). Dynamic assessment: The model, its relevance as a nonbiased approach, and its application to latino american preschool children. Language, Speech, vol. 27(issue 4), pp. 367-372. Mertin, V., & Krejčová, L. (2011) Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. (Vyd. 1., 343 s.) Praha: Wolters Kluwer. Pena, E., Iglesias, A., & Lidz, C. S. (2001). Reducing test bias through dynamic assessment of children's word learning ability. American Journal of Speech - Language Pathology, 10(2), 138. Sternberg, R., & Grigorenko, E. (2002). Dynamic testing: the nature and measurement of learning potential. New York: Cambridge University Press. Tzuriel, D. (c2001). Dynamic assessment of young children. New York: Kluwer Academic/Plenum. |