Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Profesní zátěž učitele v různých kulturách
Thesis title in Czech: Profesní zátěž učitele v různých kulturách
Thesis title in English: A teacher’s vocational load in variant cultures
Key words: zátěž, učitel, střední škola, kultura, Nový Zéland
English key words: workload, teacher, secondary school, culture, New Zealand
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.05.2014
Date of assignment: 07.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.06.2014
Date and time of defence: 02.02.2016 00:00
Date of electronic submission:09.12.2015
Date of proceeded defence: 02.02.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. David Čáp, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce bude zkoumat, jaké jsou kladeny nároky na učitele středních škol a jaká se v jejich profesi vyskytuje zátěž. Dále se pak bude zabývat konkrétními podmínkami a postavením učitelů v ČR ve srovnání s učiteli na Novém Zélandu a jedné další země, a to s důrazem na odlišnost kultur těchto zemí. Návrh výzkumu bude kvalitativní formou zjišťovat subjektivně vnímanou zátěž učiteli právě v těchto zemích.
References
Dunkin, M. (1987). The International encyclopedia of teaching and teacher education. (1st ed., xxi, 878 p.) New York: Pergamon Press.
Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. (Vyd. 3., 383 s., Překlad Karel Balcar). Praha: Portál.
Hennig, C., & Keller, G. (1996). Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. (1. vyd., 99 s.) Praha: Portál.
Hofstede, G., Hofstede, G., & Minkov, M. (c2010). Cultures and organizations: software of the mind : intercultural cooperation and its importance for survival. (3rd ed., xiv, 561 s.) New York: McGraw-Hill.
Kolman, L. (2001). Komunikace mezi kulturami: psychologie interkulturních rozdílů. (Vyd. 1., 188 s.) Praha: ČZU PEF Praha ve vydavatelství Credit.
Morgensternová, M., & Šulová, L. (2007). Interkulturní psychologie: rozvoj interkulturní senzitivity. (Vyd. 1., 218 s.) Praha: Karolinum.
Řehulka, E., & Řehulková, O. (1998). Problematika tělesné a psychické zátěže při výkonu učitelského povolání. In: Řehulka, E., & Řehulková (ed.), O. Učitelé a zdraví. (pp. 99-104). Brno: Pavel Křepela.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html