Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Psychologické aspekty prevence patologických vztahů, agresivního chování a šikany v dětských skupinách
Thesis title in Czech: Psychologické aspekty prevence patologických vztahů, agresivního chování a šikany v dětských skupinách
Thesis title in English: Psychological aspects of preventing pathological relationships, aggressive behavior and bullying among children’s groups
Key words: Šikana, patologické vztahy, agresivní chování, prevence sociálně patologických jevů, děti
English key words: Bullying, peer victimization, pathological relationships, aggressive behaviour, prevention of socio-pathological phenomena, children
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. David Čáp, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.05.2014
Date of assignment: 07.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.06.2014
Date and time of defence: 14.09.2015 00:00
Date of electronic submission:28.06.2015
Date of proceeded defence: 14.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Xenie Uholyeva, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce představí možnosti prevence patologických vztahů, agresivních projevů chování a šikany v dětských skupinách s důrazem na psychologické aspekty různých forem prevence. Konkrétní preventivní postupy a programy budou v práci popsány, analyzovány a bude zhodnocena jejich efektivita. Kromě toho se práce zaměří i na důsledky tohoto rizikového chování, a to jak ve společenské šíři, tak z pohledu obětí, agresorů a dalších zúčastněných. Projekt navrhne zkoumání souvislosti mezi efektivitou programu prevence a postoji, které k tomuto programu zaujímají a vyjadřují učitelé, rodiče a vrstevníci dané skupiny dětí.
References
1. Battey, G., & Ebbeck, V. (2013-08-27). A Qualitative Exploration of an Experiential Education Bully Prevention Curriculum. Journal of Experiential Education, vol. 36(issue 3), pp. 203-217. DOI: 10.1177/1053825913489102.

2. Bradshaw, C., Waasdorp, T., O'Brennan, L., & Gulemetova, M. (2013). Teachers' and Education Support Professionals' Perspectives on Bullying and Prevention: Findings From a National Education Association Study. School Psychology Review, vol. 42(issue 3), pp. 280-297.

3. Hoglund, W., Hosan, N., & Leadbeater, B. (2012). Using Your WITS: A 6-Year Follow-Up of a Peer Victimization Prevention Program. School Psychology Review, vol. 41(issue 2), pp. 193-214.

Jenson, J., Brisson, D., Bender, K., & Williford, A. (2013). Effects of the Youth Matters Prevention Program on Patterns of Bullying and Victimization in Elementary and Middle School. Social Work Research, vol. 37(issue 4), pp. 361-372.

5. Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. (Vyd. 1.) Praha: Portál.

6. Morgan. H., (2012). What Teachers and Schools Can Do to Control the Growing Problem of School Bullying. Clearing House, pp. 174-178. DOI: 10.1080/00098655.2012.677075.

7. Shannon, C. (2013). Bullying in Recreation and Sport Settings: Exploring Risk Factors, Prevention Efforts, and Intervention Strategies. Journal of Park, vol. 31(issue 1), pp. 15-33.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html