Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Syntactic and semantic aspects of a ditransitive construction with the verb "lend" and an eventive object
Thesis title in Czech: Syntaktické a sémantické aspekty ditranzitivní konstrukce se slovesem "lend" a událostním předmětem
Thesis title in English: Syntactic and semantic aspects of a ditransitive construction with the verb "lend" and an eventive object
Key words: ditranzitivní, předmět, událostní, lend
English key words: ditransitive, object, eventive, lend
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.05.2014
Date of assignment: 07.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 19.05.2014
Date and time of defence: 07.09.2015 00:00
Date of electronic submission:13.08.2015
Date of proceeded defence: 07.09.2015
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: PhDr. Pavlína Šaldová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se bude zabývat anglickým ditranzitivním slovesem lend doplněným událostním předmětem. Práce bude zkoumat především syntaktický aspekt této ditranzitivní konstrukce - bude zkoumat komplementaci slovesa lend s cílem zjistit, zda je vždy doplněno dvěma předměty, tj. nepřímým a přímým (událostním) předmětem nebo zda je nepřímý předmět syntakticky vypustitelný. V případech, kdy budou oba předměty vyjádřeny, bude zkoumáno řazení předmětů. Lze očekávat, že bude převažovat syntaktický vzorec SVOiOd, neboť podle Quirka a kol. (1985) je toto řazení jediné možné v případě ditranzitivních sloves s událostním předmětem. Předložkový vzorec SVOdOprep se však bude nejspíš také vyskytovat (viz Huddleston and Pullum 2002). Autor si klade za cíl zjistit, za jakých podmínek je předložkový vzorec možný. Dále se práce zaměří na sémantiku obou předmětů; pozornost bude věnována realizaci přímého předmětu (konkrétní vs. abstraktní substantivum) a (ne)životnosti nepřímého předmětu. Teoretická část bude zahrnovat obecnou charakteristiku ditranzitivních sloves, a dále především důkladné vymezení „událostního předmětu“ na základě dostupné literatury.
Metodologicky bude práce založena na získání cca 100 příkladů ditranzitivních konstrukcí se slovesem lend a událostním předmětem získaných pomocí Britského národního korpusu.
References
Algeo, J. (1995) “Having a look at the expanded predicate.” The Verb in Contemporary English: Theory and Description. Ed. Bas Aarts and Charles F. Meyer. Cambridge: Cambridge University Press, 203-217.

Biber, D. et al. (2006) Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman.

Brůhová, G. (2010) Syntactic, semantic and FSP aspects of ditransitive complementation: a study of give, lend, send, offer and show. PhD. Thesis. Prague: Charles University.

Brůhová, G. (2012) „Object deletion in ditransitive verbs and its semantic consequences" In: A Centenary of English Studies at Charles University: from Mathesius to Present-day Linguistics. Faculty of Arts – Charles University in Prague

Dušková, L. et al. (2006) Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.

Huddleston, R. and Pullum G. K. (2002) Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.

Křístková, J. (2009) Událostní předměty po slovesech have/take (have/take a little look) a jejich překladové ekvivalenty. MA thesis. Prague: Charles University

Quirk, R. et al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.

Renský, M. (1964) "English Verbo-nominal phrases: some structural and stylistic aspects." Travaux Linguistiques de Prague, 1, 289-99.

Wierzbicka, A.(1982) “Why can you have a drink when you can’t *have an eat?” Language 58: 753-799.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html