Jazyk a styl časopisů pro předškolní děti
Thesis title in Czech: | Jazyk a styl časopisů pro předškolní děti |
---|---|
Thesis title in English: | Language and style in magazines for pre-school children |
Key words: | předškolní děti, časopisy, jazyk, styl |
English key words: | pre-school children, magazines, language, style |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 28.04.2014 |
Date of assignment: | 15.05.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 28.05.2014 |
Date and time of defence: | 22.06.2015 10:30 |
Date of electronic submission: | 13.05.2015 |
Date of proceeded defence: | 22.06.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je analyzovat jazyk a styl vybraných časopisů určených dětem předškolního věku. Součástí práce bude i menší průzkum mezi rodiči uskutečněný formou dotazníkového šetření a zaměřený na to, zda jejich děti čtou některé z časopisů pro danou věkovou skupinu a co rodiče na těchto časopisech hodnotí kladně a co záporně. Postup práce: 1. Prostudovat dostupnou literaturu k tématu, zejm. o publicistickém stylu, zvláště s ohledem na dětského čtenáře; o jazyce dětí daného věku; o tzv. řeči orientované na dítě; o vybraných poznatcích vývojové psychologie. 2. Zorientovat se v současné nabídce časopisů pro děti předškolního věku, vybrat tituly, které budou dále analyzovány, a shromáždit soubor jejich konkrétních vydání. Vybrané časopisy stručně charakterizovat. 3. Analyzovat jazyk a styl vybraných časopisů, a to jak z hlediska typických či výrazných prvků, tak z hlediska toho, zda a jak se přizpůsobují čtenářům daného věku. 4. Připravit dotazník pro šetření mezi rodiči. 5. Navázat kontakt s vybranými rodiči a získat jejich souhlas s účastí ve výzkumu. 6. Provést dotazníkové šetření. Výsledky zpracovat. 7. Shrnout výsledky analýzy časopisů i průzkumu mezi rodiči, vyvodit závěry. |
References |
Základní literatura Bytešníková, I.: Komunikace dětí předškolního věku. Praha 2012.Čechová, M. a kol.: Současná stylistika. Praha 2008. (a další stylistiky češtiny) Harčaríková, P. – Klimovič, M.: Naratíva v detskej reči. Prešov 2011. Hausenblas, K.: Od tvaru k smyslu textu (Stylistické reflexe a interpretace). Praha 1996. (relevantní části) Kolláriková, Z. – Pupala, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha 2001. (relevantní části, zejm. kap. 11) Mertin, V., Gillernová, I. (eds.): Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. vyd. Praha 2010. (relevantní části) Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011. Slančová, D.: Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov 1999. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 2005. Šulová, M.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha 2004. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha 2012. Relevantní sborníkové a časopisecké články (např. vybrané Stichovy práce o publicistickém stylu), diplomové a bakalářské práce související s tématem. |