Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Jazyk a styl časopisů pro předškolní děti
Thesis title in Czech: Jazyk a styl časopisů pro předškolní děti
Thesis title in English: Language and style in magazines for pre-school children
Key words: předškolní děti, časopisy, jazyk, styl
English key words: pre-school children, magazines, language, style
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.04.2014
Date of assignment: 15.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 28.05.2014
Date and time of defence: 22.06.2015 10:30
Date of electronic submission:13.05.2015
Date of proceeded defence: 22.06.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je analyzovat jazyk a styl vybraných časopisů určených dětem předškolního věku. Součástí práce bude i menší průzkum mezi rodiči uskutečněný formou dotazníkového šetření a zaměřený na to, zda jejich děti čtou některé z časopisů pro danou věkovou skupinu a co rodiče na těchto časopisech hodnotí kladně a co záporně.
Postup práce:
1. Prostudovat dostupnou literaturu k tématu, zejm. o publicistickém stylu, zvláště s ohledem na dětského čtenáře; o jazyce dětí daného věku; o tzv. řeči orientované na dítě; o vybraných poznatcích vývojové psychologie.
2. Zorientovat se v současné nabídce časopisů pro děti předškolního věku, vybrat tituly, které budou dále analyzovány, a shromáždit soubor jejich konkrétních vydání. Vybrané časopisy stručně charakterizovat.
3. Analyzovat jazyk a styl vybraných časopisů, a to jak z hlediska typických či výrazných prvků, tak z hlediska toho, zda a jak se přizpůsobují čtenářům daného věku.
4. Připravit dotazník pro šetření mezi rodiči.
5. Navázat kontakt s vybranými rodiči a získat jejich souhlas s účastí ve výzkumu.
6. Provést dotazníkové šetření. Výsledky zpracovat.
7. Shrnout výsledky analýzy časopisů i průzkumu mezi rodiči, vyvodit závěry.
References
Základní literatura
Bytešníková, I.: Komunikace dětí předškolního věku. Praha 2012.Čechová, M. a kol.: Současná stylistika. Praha 2008. (a další stylistiky češtiny)
Harčaríková, P. – Klimovič, M.: Naratíva v detskej reči. Prešov 2011.
Hausenblas, K.: Od tvaru k smyslu textu (Stylistické reflexe a interpretace). Praha 1996. (relevantní části)
Kolláriková, Z. – Pupala, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha 2001. (relevantní části, zejm. kap. 11)
Mertin, V., Gillernová, I. (eds.): Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. vyd. Praha 2010. (relevantní části)
Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011.
Slančová, D.: Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov 1999.
Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 2005.
Šulová, M.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha 2004.
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha 2012.
Relevantní sborníkové a časopisecké články (např. vybrané Stichovy práce o publicistickém stylu), diplomové a bakalářské práce související s tématem.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html