Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Způsoby zjišťování kognitivních deficitů u dětí předškolního věku
Thesis title in Czech: Způsoby zjišťování kognitivních deficitů u dětí předškolního věku
Thesis title in English: Methods for detecting cognitive deficits in preschool children
Key words: diagnostické metody, kognitivní deficity, předškolní děti, dynamické vyšetření
English key words: diagnostic methods, cognitive deficits, preschool children, dynamic testing
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.04.2014
Date of assignment: 28.04.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.06.2014
Date and time of defence: 23.06.2015 00:00
Date of electronic submission:04.05.2015
Date of proceeded defence: 23.06.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Václav Mertin
 
 
 
Guidelines
Téma se vztahuje k předškolním dětem a jejich nástupu do školy. U mnoha dětí se musí určit, zda jsou dostatečně zralé a bez kognitivních deficitů. Práce se bude zabývat charakteristikou předškolního dítěte, jeho celkovou kognitivní zralostí. Následně budou popsány kognitivní deficity, které se mohou u těchto dětí vyskytnout. Stěžejní část práce pak bude věnována popisu metod, kterými lze kognitivní deficity u dětí předškolního věku zjišťovat. Na závěr bude navržen výzkum, jak tyto metody ověřit v praxi.
References
Feuerstein, R. (2002). The dynamic assessment of cognitive modifiability: the learning propensity assessment device: theory, instruments and techniques. Jerusalem: ICELP Press.
Feuerstein, R., Feuerstein, R., & Gross, S. (1995). The Learning Potential Assessment Device: history, theory, applications and results. In D.P. Flanagan, J.L. Genshaft, & P. L. Hearrison (Eds.). Beyond Traditional Intellectual Assessment: Contemporary and Emerging Theories, Tests and Issues. New York: Guilford.
Kozulin, A. (1998). Psychological Tools. London: Harvard University Press.
Lebeer, J. (2006). Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha: Portál.
Mertin, V., & Krejčová, L. (Eds.). (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer.
Piaget, J., & Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
Sternberg, R., & Grigorenko, E. (2002). Dynamic Testing. New York: Cambridge University Press.
Taylor, M.H. (2001). Dynamic Assessment With Pre-school Children: Implementation Integrity and Perceptions by Various Stakeholders of Relative Usefulness. Dundee: University of Dundee.
Tzuriel, D. (2001). Dynamic assessment of young children. New York: Kluwer Academic.
Vygotskij, L. S. (1971). Myšlení a řeč. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Vygotskij, L. S. (1979). Vývoj vyšších psychických funcí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html