Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Slepota ke změně a slepota k volbě
Thesis title in Czech: Slepota ke změně a slepota k volbě
Thesis title in English: Change Blindness and Choice Blindness
Key words: Slepota ke změně, Slepota k volbě, Preference, Vnitřní reprezentace, Rozhodování
English key words: Change blindness, Choice blindness, Preferences, Internal representations, Decision making
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Ing. Marek Vranka
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.04.2014
Date of assignment: 28.04.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.06.2014
Date and time of defence: 15.09.2015 00:00
Date of electronic submission:29.07.2015
Date of proceeded defence: 15.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Pavel Uhlář
 
 
 
Guidelines
Dle rozšířeného přesvědčení lidé vnímají všechny důležité objekty nacházející se v jejich zorném poli, pokud jim v tom například nebrání fyzická překážka. Ve skutečnosti si však lidé ve významné části případů nečekaných nových objektů či změny těch stávajících nevšimnou. Psychologické mechanismy vedoucí k této „slepotě ke změně“ nejsou omezeny pouze na zrakové vnímání – v kontextu lidského rozhodování se projevují v podobě „slepoty k volbě“. K ní dochází, když člověk vyjádří preferenci možnosti A a vzápětí se chová, jako kdyby preferoval možnost B – například je schopen zdůvodňovat, proč dává přednost B před A.
Bakalářská práce podává přehled psychologických mechanismů vedoucích ke vzniku popsaných jevů a popis jejich uplatnění ve studiu lidské kognice, jako i jejich důsledků pro běžný život. Součástí práce je i návrh empirické studie, jež bude navazovat na existující výzkumy a demonstruje efekt slepoty k volbě v kontextu spotřebitelských preferencí.
References
Hall, L., Johansson, P., Tärning, B., Sikström, S., & Deutgen, T. (2010). Magic at the marketplace: Choice blindness for the taste of jam and the smell of tea. Cognition, 117, 54-61. DOI: 10.1016/j.cognition.2010.06.010.
Hall, L., Johansson, P., Strandberg, T., & Martinez, L. (2012-9-19). Lifting the Veil of Morality: Choice Blindness and Attitude Reversals on a Self-Transforming Survey. PLoS ONE, 7, e45457. DOI: 10.1371/journal.pone.0045457.
Johansson, P., Hall, L., Sikström, S., & Olsson, A. (2005). Failure to Detect Mismatches Between Intention and Outcome in a Simple Decision Task. Science, 310, 116-119.
Johansson, P., Hall, L., & Sikström, S. (2008). From Change Blindness to Choice Blindness. Psychologia, 51, 142-155. DOI: 10.2117/psysoc.2008.142.
Johansson, P., Half, L., & Chater, N. (2012). Preference change through choice. In R. Dolan & T. Sharot (Eds.), Neuroscience of preference and choice: Cognitive and neural mechanisms. (pp. 121-141). San Diego: Academic Press. DOI: 10.1016/B978-0-12-381431-9.00006-1.
Tversky, A., & Thaler, R. (1990). Anomalies. Journal of Economic Perspectives, 4, 201-211.
Simons, D., & Rensink, R. (2005). Change blindness: past, present, and future. Trends in Cognitive Sciences, 9, 16-20. DOI: 10.1016/j.tics.2004.11.006.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html