Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Skupina Cobra v kontextu umění 40. a počátku 50. let 20. století
Thesis title in Czech: Skupina Cobra v kontextu umění 40. a počátku 50. let 20. století
Thesis title in English: The Cobra Movement in the Context of Art of the 40s and early 50s.
Key words: Cobra, Nizozemí, Dánsko, Belgie, Linien, Høst, Experimentální skupina Holandsko, Revoluční surrealisté, barva, figurace, abstrakce, surrealismus, kolektivní tvorba, levicové zaměření, experiment
English key words: Cobra, The Netherlands, Denmark, Belgium, Linien, Host, Experimental Group Holland, Revolutionary surrealists, colour, figuration, abstraction, surrealism, collective work, leftist orientation, experiment
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Art History (21-UDU)
Supervisor: prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 22.04.2014
Date of assignment: 22.04.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 07.05.2015
Date and time of defence: 16.06.2015 09:00
Date of electronic submission:07.05.2015
Date of proceeded defence: 16.06.2015
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se zabývá experimentální uměleckou skupinou Cobra, ve které se po druhé světové válce sjednotili umělci tří zemí – Dánska, Belgie a Nizozemí. Toto hnutí trvalo pouhé tři roky, mezi léty 1948 až 1951, začátky skupiny však sahají již do předválečného období, kdy byli její budoucí členové ovlivňováni tehdy převažujícími směry. Stejně tak nelze říci, že by vliv tohoto mezinárodního uskupení rokem 1951 skončil. Cobra v sobě i přes své krátké trvání sjednotila širokou škálu umělců různých zemí, kteří ovlivnili řadu pozdějších umělců i uměleckých hnutí. Práce proto zmiňuje aktivitu členů skupiny ještě před jejím založením, snaží se podrobně popsat působení skupiny Cobra v letech jejího trvání a naznačit její pozdější směřování. Samostatná kapitola je věnována spojení skupiny Cobra s českým uměním.
Hlavní inspiraci pro svoji tvorbu čerpali umělci Cobry z uměleckého projevu specifických skupin jako je tvorba dětí, duševně nemocných či umění přírodních národů, a také lidového umění. Zároveň si vytvořili vlastní, svébytný styl založený především na kolektivní práci, spontánní tvorbě a svobodném uměleckém projevu. Jedním z charakteristických znaků skupiny byla její mnohostrannost uměleckého projevu a vztah k jiným uměleckým odvětvím – poezii, hudbě a filmu.
References
STOKVIS Willemijn: Cobra. The last avant-garde movement of the twentieth century, United Kingdom 2004
CoBrA. Umění bez hranic. Katalog výstavy Musea Kampa, Praha 2009
Dánští umělci ze skupiny COBRA. Katalog výstavy Národní galerie v Praze, květen-červen 1987, Praha 1987
Asger Jorn. Grafické dílo. Katalog výstavy Národní galerie v Praze, 31. 1.–19. 3. 1995, Praha 1995
Holandskí maliari 1950-2000. Katalog výstavy Danubiana Meulensteen Art Museum, Bratislava 2000
HAVLÍKOVÁ Veronika: V Nizozemsku už nechci žít. Antologie moderní nizozemské poezie, Praha 2007
WALTHER Ingo F. (ed.): Umění 20. století, I. díl, Praha 2011
FOSTER Hal/KRAUSSOVÁ Rosalind/BOIS Yve-Alain/BUCHLOH H. D. Benjamin: Umění po roce 1900, Praha 2007
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html