Čeština mluvčích s ruštinou jako prvním jazykem
Thesis title in Czech: | Čeština mluvčích s ruštinou jako prvním jazykem |
---|---|
Thesis title in English: | Czech Language of Native Speakers of Russian |
Key words: | nerodilý mluvčí, ruština, čeština jako cizí jazyk |
English key words: | non-native speaker, Russian, Czech as a Second Language |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 16.04.2014 |
Date of assignment: | 02.04.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 08.04.2015 |
Date and time of defence: | 22.06.2015 12:00 |
Date of electronic submission: | 20.04.2015 |
Date of proceeded defence: | 22.06.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Anna Rosová |
Guidelines |
Práce je zaměřena na analýzu češtiny osob s ruštinou jako prvním jazykem. Předběžně se počítá se zaměřením na základní kvality užívání jazyka, jako je plynulost, přesnost a složitost (komplexnost) vyjádření a na typologii a interpretaci hlavních chyb, které se v českých projevech ruských mluvčích češtiny objevují; práce bude využívat různých technik a postupů elicitace jazykových dat při jejich sběru. Uvedené zaměření a postup práce budou upřesněny (případně podle potřeby zúženy) na základě plánovaného předvýzkumu.
Postup práce: 1. Prostudování relevantní odborné literatury (zvláště z oboru osvojování (češtiny jako) druhého/cizího jazyka, metodologie výzkumu jazyka nerodilých mluvčích, kontrastivní studium češtiny a ruštiny) 2. Provedení předvýzkumu 3. Upřesnění cíle a postupu práce; získání vzorku mluvčích pro výzkum, zpracování jejich jazykových životopisů 4. Sběr jazykových dat; předpokládáme, že půjde o projevy mluvené i psané, sběr bude zaměřen jak na projevy opřené o explicitní jazykovou znalost, tak na projevy opřené o znalost implicitní 5. Analýza jazykového materiálu podle zvoleného postupu 6. Shrnutí a vyhodnocení výsledků; formulování závěrů |
References |
ELLIS, R. Second Language Acquisition. Oxford, Oxford University Press 1997.
ELLIS, R.; BARKHUIZEN, E. Analysing Learner Language. OUP, 2009. GASS, S. M.; SELINKER, L. Second Language Acquisition. An Introductory Course. Routledge, 2008. HINKEL, E. (ed.). Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. Vol. II. New York, Routledge 2011 SELIGER, H. W.; SHOHAMY, E. Second Language Research Methods. OUP, 2008. ŠEBESTA, K.; ŠKODOVÁ, S. a kol. Čeština – cílový jazyk a korpusy. Liberec, 2012. |