Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Studenti německobrodského gymnázia v éře Rakouska - Uherska
Thesis title in Czech: Studenti německobrodského gymnázia v éře Rakouska - Uherska
Thesis title in English: Students of Gymnasium in Německý Brod in the age of Austria - Hungary
Key words: Německý Brod|gymnázium|žáci|vlastenectví|místa paměti|tradice|Karel Havlíček Borovský|kolektivní paměť|třída|studijní léta
English key words: Deutsche Brod|gymnasium|students|patriotism|places of memory|tradition|Karel Havlíček Borovský|collective memory|class|ages of study
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Economic and Social History (21-UHSD)
Supervisor: prof. PhDr. Jiří Štaif, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 13.05.2014
Date of assignment: 13.05.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.11.2014
Date and time of defence: 05.09.2018 13:00
Date of electronic submission:13.08.2018
Date of proceeded defence: 05.09.2018
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on
Opponents: doc. PhDr. Magdaléna Pokorná, CSc.
 
 
 
Guidelines
Práce si klade za cíl zodpovědět několik základních otázek týkajících se německobrodského gymnázia. Zaprvé vyzdvižení tamějšího gymnázia jako místa paměti, vzniku, kultivování a podpory nacionálního myšlení osob v něm působících, dále pak svět zkušeností, jenž si studenti utvářeli během svých studií. Poslední otázkou pak budou gymnaziální festivity, které mohly být více či méně spojeny s předešlými dvěma otázkami. Pro tento účel hodlám využít jednak archiválie vzniklé samotnou gymnaziální existencí, a navíc ty, které reflektují jednak ve mnou sledované době, ale i s odstupem času jak život instituce samé, tak i „městského organismu“ tehdejšího Německého Brodu. Rád bych se zaměřil na sociální vrstvy, z nichž studenti pocházeli, na prostředí a ovzduší, jež umožnilo formování jejich osobností a v neposlední řadě moje pozornost bude směřovat k nově „vytvořeným“mladým intelektuálům, jež se zmítali mezi rozhodováním o své budoucí kariéře, tím jak si definovat svůj okolní svět a v některých případech konflikty, v nichž se tímto složitým procesem nakonec ocitli.
References
Bobková-Valentová Kateřina, Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnázia, Praha 2006
Hlavačka Milan a kol., Paměť míst, událostí a osobností. Historie jako identita a manipulace, Praha 2011
Hlavačka Milan a kol., České země v 19. století I. Proměny společnosti v moderní době, Praha 2014
Hroch Miroslav, Národy nejsou dílem náhody, Praha 2009
Hulík Vojtěch, Česká politika středoškolská. In: Česká politika V., ed. Z. V. Tobolka, Praha 1913
Kol., 200 let gymnázia v Německém Brodě, Havlíčkův Brod 1935
Kol.,(editor Bláhová Kateřina, Petrbok Václav) Vzdělání a osvěta v české kultuře 19. stol., Praha 2004
Kol., (editor Bouchal Hynek, Říman Aleš) Karel Havlíček Borovský 1821-1856, Petrkov 2011
Kol., (editor Lenderová Milena, Jiránek Tomáš, Macková Marie) Z dějin české každodennosti. Život v 19. století, Praha 2013
Řezníčková Kateřina, Študáci a kantoři za starého Rakouska, Praha 2007
Schama Simon, Krajina a paměť, Praha 2007
Urban Otto, Česká společnost 1848-1918, Praha 1982
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html