Logopedie na 1. stupni ZŠ pro sluchově postižené
Thesis title in Czech: | Logopedie na 1. stupni ZŠ pro sluchově postižené |
---|---|
Thesis title in English: | Speech therapy in Czech elementary schools for children (age 6 - 12) with hearing handicaps |
Key words: | základní škola pro sluchově postižené, logopedická péče, řečová rehabilitace, sluchová rehabilitace, trénink odezírání |
English key words: | elementary school for children with hearing handicaps, speech therapy, speech rehabilitation, auditory rehabilitation, lipreading training |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institut of Deaf Studies (21-UJKN) |
Supervisor: | Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 08.04.2014 |
Date of assignment: | 15.05.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.06.2014 |
Date and time of defence: | 17.06.2015 09:20 |
Date of electronic submission: | 19.05.2015 |
Date of proceeded defence: | 17.06.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem bakalářské práce je popsat, jakým způsobem (s důrazem na organizační schéma, priority, používané metody, ukotvení logopedie ve vzdělávací koncepci školy, vztah logopedie k různým vzdělávacím předmětům, zvl. jazykovým atd.) je dnes realizována tzv. logopedie na 1. stupni vybraných ZŠ pro sluchově postižené. Zjištěné poznatky budou usouvztažněny s tím, jak byla u nás ve školách pro sluchově postižené logopedie realizována v posledních zhruba 60 letech. Postup práce: 1. Studium relevantní literatury a zdrojů (včetně kurikulárních dokumentů). 2. Terénní výzkum: (a) studium školních vzdělávacích programů, časově tematických plánů atd.; (b) dotazníkové šetření a/nebo polořízený rozhovor s vedením vybraných škol; (b) observace při běžné výuce i při tzv. logopedii a následný polořízený rozhovor se sledovanými pedagogy a logopedy. 3. Syntéza poznatků získaných studiem odborné literatury a terénním výzkumem. |
References |
Brumfitt, S. Innovations in proffesional education for speech and language theraoy. London; Philadelphia: Whurr, 2004. Gregory, S. a kol. (eds) Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha: FF UK, 2001. Holmanová, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. Hála, B., Sovák, M. Hlas, řeč, sluch. Praha: SPN, 1962. Houdková, Z. Sluchové postižení u dětí – komplexní péče. Praha: Triton, 2005. Hrubý, J. Srozumitelnost mluvy žáků na českých školách pro sluchově postižené. Speciální pedagogika, 1998, roč. 8, č. 5, s. 17–25. Hudáková, A. Žáci s vadami sluchu u státních maturit? Nakročení k racionální diskusi o vzdělávání žáků s vadami sluchu v České republice. Speciální pedagogika, 2004, roč. 14, č. 3, s. 117–198. Janotová, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha, Septima, 1999. Janotová, N., Řeháková, K. Surdopedie. Praha: SPN, 1990. Kersner, J., Wright, J. A. Speech and languange therapy: the decission-making proces when working with children. London: David Fulton, 2005. Krahulcová, B. Komunikace sluchově postižených. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2002. Lechta, V., Škodová, E. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Septima, 2002. Lechta, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. Lechta, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. Macurová, A. Aktuální problémy komunikace, kultury a vzdělávání neslyšících. Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 4, s. 248–251. Mikla, A. Orálna reč a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava: SPN, 1989. Neubauer, K. Problémy komunikace orální řeči u těžce sluchově postižených. Speciální pedagogika, 1991, roč. 4, s. 18–26. Potměšil, M. Cíle výchovy neslyšících dětí. Speciální pedagogika, 1998, roč. 3, s. 10–15. Potměšil, M. Návrh metodiky testování schopnosti neslyšících odezírat. Výzkumná zpráva č. Z – 006/A. Praha: ČSAV, 1986. Potměšil, M., Hronová, A. Pohledy na způsoby komunikace ve vzdělávání sluchově postižených. Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 2, s. 76–90. Poul, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: MU v Brně, 1996. Pulda, M. Sluchová výchova u sluchově postižených dětí. Brno: PedF MU, 1999. Pulda, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1992. Pulda, M. Surdopedie. Olomouc: UP, 1992. Roučková, J. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praha: Portál, 2006. Sovák, M. Logopedie – metodika a didaktika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. Sovák, M. Logopedie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. Sovák, M. a kol. Stati o reedukaci sluchu. Praha: SPN, 1978. Sovák, M. Uvedení do logopedie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. Svačina, S. Základy řečové výuky na školách pro neslyšící děti. ČSSI, Český svaz sluchově postižených, 1973. Svobodová, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 2005. Šlapák, I., Janeček, D., Lavička, L. Základy otorinolaryngologie a foniatrie pro studenty speciální pedagogiky. Brno: Elportál, Masarykova univerzita, 2009. Uherík, A. Hluchota. Reč. Poznanie. Martin: Osveta, 1990. Vaněčková, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996. relevantní legislativní a kurikulární dokumenty |