Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Imaginární orientalismus Gustava Moreaua v kontextu orientalismu a symbolismu 19. století
Thesis title in Czech: Imaginární orientalismus Gustava Moreaua v kontextu orientalismu a symbolismu 19. století
Thesis title in English: Imaginary Orientalism of Gustave Moreau in the Context of 19th Century Orientalism and Symbolism
Key words: Gustave Moreau, orientalismus, symbolismus, dekadence, historická malba, francouzské malířství, 19. století, salonní a akademické malířství
English key words: Gustave Moreau, orientalism, symbolism, decadence, history painting, French painting, 19th Century, Salon and academic painting
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Art History (21-UDU)
Supervisor: prof. PhDr. Roman Prahl, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.03.2014
Date of assignment: 11.03.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 20.03.2014
Date and time of defence: 12.09.2016 09:00
Date of electronic submission:19.08.2016
Date of proceeded defence: 12.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Petr Wittlich, CSc.
 
 
 
Guidelines
Ve své práci se zaměřím na způsob, jakým byl Orient, tedy Blízký a Střední východ, reprezentován ve francouzské malbě 19. století a jak dalece a jakým způsobem se z tradičního akademického přístupu k této látce podařilo vystoupit Gustavu Moreauovi. Jeho tvorbu srovnám s akademickým orientalismem, který navazoval na romantickou reprezentaci Orientu a byl v mnoha směrech ovlivněn či podmíněn francouzským kolonialismem. Podrobně se budu věnovat početným dílům Gustava Moreaua obsahujícím orientální motivy a náměty i Moreauovým obecnějším tvůrčím zásadám, které se nutně odrážejí i v jeho malbách s orientálními prvky. Dále načrtnu další vývoj orientálních motivů v rámci symbolismu, který Gustave Moreau svým dílem předznamenává.
References
BARTHÉLÉMY Sophie a Matthieu GILLES. La Sulamite dévoilée. Genèse du Cantique des cantiques de Gustave Moreau. Musée des beaux-arts de Dijon. Montreuil: Gourcuff Gradenigo, 2009.
COOKE Peter. Gustave Moreau et les arts jumeaux. Peinture et littérature au dix-neuvième siècle. New York: Peter Lang 2003.
DAVIES, Kristian. Western Artists in Arabia, The Sahara, Persia and India. New York: Laynfaroh, 2005.
LACAMBRE Geneviève et al. Gustave Moreau (1826-1896). Paris. Editions de la Réunion des musées nationaux 1998.
LACAMBRE Geneviève et al. Gustave Moreau. Between Epic and Drea. Art Institute of Chicago 1999.
LEMAIRE, Gérard-Georges. The Orient in Western art. Köln: Konemann, 2005
MATHIEU, Pierre-Louis. Complete Edition of the Finished Paintings, Water-colours and Drawings. Oxford Phaidon, 1977.
PELTRE, Christine. Orientalism in art. 1st ed. New York: Abbeville Press.
SAID Edward W. Orientalismus: západní koncepce Orientu. Vyd. 1. Praha: Paseka 2008.
THORNTON. Women as portrayed in Orientalist painting. Courbevoie (Paris): ACR Edition, 1994.
TÓTH Ferenc. Land of Myths. The Art of Gustave Moreau. Budapest: Phaidon, 2009.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html