Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komunikace v edukačních televizních pořadech pro děti
Thesis title in Czech: Komunikace v edukačních televizních pořadech pro děti
Thesis title in English: Communication in Educational TV Programs for Children
Key words: komunikace, masová média, televizní pořady pro děti, edukační pořady, zóna nejbližšího vývoje
English key words: communication, mass media, TV programs for children, educational programs, zone of proximal development
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 13.02.2014
Date of assignment: 19.03.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 26.03.2014
Date and time of defence: 07.09.2015 10:30
Date of electronic submission:15.08.2015
Date of proceeded defence: 07.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Eva Filippová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je analyzovat jazyk vybraných edukačních televizních pořadů určených pro děti předškolního či mladšího školního věku; práce se zaměří na projevy dospělých vystupujících v těchto pořadech. Zkoumána budou specifika široce pojaté jazykové stránky těchto pořadů (např. vybrané otázky lexika, syntaxe, pragmatiky, žánrového vymezení atp.) a to, jak jsou pořady v daných oblastech přizpůsobeny předpokládaným dětským divákům.
Postup práce:
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejm. o psychice a jazyce dětí daného věku, o komunikaci dospělých s takto starými dětmi (včetně tzv. řeči orientované na dítě), popř. o vztahu dětí a televize. Pro analýzu jazykových prostředků prostudovat též relevantní literaturu zabývající se výstavbou mluvených projevů.
2. Zorientovat se v současné nabídce edukačních pořadů pro děti a zvolit pořad či pořady, které budou zkoumány. Vybrat vhodný vzorek pořadů k další analýze.
3. Relevantní části zkoumaných pořadů přepsat, popř. z nich excerpovat příslušné jazykové prostředky.
4. Vybrané pořady analyzovat z následujících hledisek: lexikální a gramatická stránka, vybrané jevy pragmatické (např. prostředky navazování a udržení kontaktu s diváky), výstavba a styl komunikátu atp. Při analýze sledovat, zda a jak se v pořadech projevuje ohled na diváka příslušného věku.
5. Výsledky analýzy shrnout a vyvodit závěry.
References
Základní literatura:
Čmejrková, S. – Hoffmannová, J. (eds.) (2011): Mluvená čeština. Hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia. (relevantní části)
Kesselová, J. (2001): Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov: Nauka.
Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vydání; relevantí části)
Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.
Slančová, D. (1999): Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity.
Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum.
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Relevantní části stylistik a gramatik češtiny, sborníkové a časopisecké články (viz mj. též Československou psychologii), relevantní encyklopedická hesla, bakalářské, diplomové, popř. disertační práce k tématu
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html