Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komunikace otce s dětmi
Thesis title in Czech: Komunikace otce s dětmi
Thesis title in English: Fatherʼs Communication with Children
Key words: komunikace, otec, dítě, řeč otce orientovaná na dítě
English key words: communication, father, child, fatherʼs child-oriented speech
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.02.2014
Date of assignment: 19.03.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 26.03.2014
Date and time of defence: 22.06.2015 09:30
Date of electronic submission:04.05.2015
Date of proceeded defence: 22.06.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je prozkoumat, jakým způsobem komunikují v češtině otcové s dětmi, a určit případná specifika této komunikace. Pozornost bude soustředěna na děti ve věku přibližně 4–7
let. Základem práce bude několik případových studií založených na analýze vzorků běžné každodenní komunikace v přirozeném prostředí.
Postup práce:
1) Prostudovat dostupnou odbornou literaturu o tzv. řeči orientované na dítě a o komunikaci rodičů s dětmi, a to s důrazem na literaturu věnovanou danému věkovému období dětí a komunikaci otců.
2) Navázat kontakt s rodinami, v nichž bude výzkum probíhat a získat informovaný souhlas rodičů.
4) Shromáždit soubor nahrávek přirozené komunikace otců s dětmi. Nahrávky přepsat.
6) Materiál nahrávek komplexně analyzovat: zkoumat užité jazykové prostředky různých rovin a porovnat je s popisy v odborné literatuře, zabývat se též komunikačními strategiemi, které analyzovaní otcové užívají; pokud to materiál umožní, věnovat též pozornost případným rozdílům při komunikaci se syny a s dcerami.
5) Na základě provedené analýzy a s oporou o poznatky odborné literatury se pokusit formulovat, které rysy by mohly být specifické pro komunikaci otců; případně prodiskutovat též výhody a nevýhody zvolené metody výzkumu.
References
Základní literatura:
Gardner, H. – Forrester, M. (2010): Analysing Interactions in Childhood. Chichester: Wiley-Blackwell. (relevantní části)
Horňáková, K. – Kapalková, S. – Mikulajová, M. (2005): Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko. (nebo české vydání)
Hronová, A. – Motejzíková, J. (2002): Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených.
Kopřiva, P. a kol. (2008): Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
Müllerová, O. (2008): Řeč dospělých v komunikaci s dětmi. In: A. Jaklová (ed.): Člověk – jazyk – text. České Budějovice: Jihočeská univerzita, s. 135–140.
Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vyd.; relevantní části)
Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.
Slančová, D. (1999): Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity.
Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
Špaňhelová, I. (2009): Komunikace mezi rodičem a dítětem. Praha: Grada.
Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. (viz též zde uvedenou literaturu)
Tanen, D. (1995): Ty mi prostě nerozumíš: Jak spolu komunikují muži a ženy. Praha: Maldá fronta.
Trapková, L. – Chvála, V. (2009): Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.

Sborníkové a časopisecké (mj. Československá psychologie) články k tématu, hesla v encyklopediích, bakalářské, diplomové, disertační práce k tématu.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html