Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Karel Hynek Mácha na střední škole
Thesis title in Czech: Karel Hynek Mácha na střední škole
Thesis title in English: Karel Hynek Mácha: The Image of the Author at the Secondary School Level Textbooks
Key words: autor, obraz autora, Karel Hynek Mácha, učebnice literatury
English key words: author, the image of the author, Karel Hynek Mácha, literature textbook
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Czech and Comparative Literature (21-UCLK)
Supervisor: prof. PhDr. Petr Bílek, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 06.02.2014
Date of assignment: 06.02.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.02.2014
Date and time of defence: 14.09.2015 10:30
Date of electronic submission:24.06.2015
Date of proceeded defence: 14.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines


Práce se bude věnovat otázce autora, jeho obrazu a redukce tohoto obrazu v kontextu tvorby učebních textů. Bude se věnovat jak opakujícím se, tak i jedinečným rysům autorského obrazu K. H. Máchy v současných učebnicích pro střední školy, případně v dalších materiálech používaných studenty (webové servery, vydávané „taháky“ k maturitě apod.). Práce bude respektovat reduktivní charakter učebnicových textů; analýza bude směřovat k probádání emblematických prvků jednotlivých variant obrazu autora a k jejich interpretaci.
Hlavní otázky, k nimž by práce měla směřovat: Lze mluvit o obrazu K. H. Máchy ve vymezeném typu textů (resp. existuje zde dostatečná míra invariantních prvků v jednotlivých textech)? Jak se projevuje redukce v jednotlivých textech a má nějaké společné rysy? Které motivy jsou stabilní a které naopak stojí na periferii? Jakým způsobem dochází k variacím v rámci motivické a kompoziční kostry? Dochází k emblematické redukci, která je patrná v celé výstavbě textu? V případě, že se potvrdí hypotéza o silně reduktivním a emblematickém obrazu K. H. Máchy v daných textech: Jak interpretovat takto vzniklý obraz? Na co ukazuje? Jaký je/by měl být jeho vztah k povaze učebního textu?
References


BENJAMIN, Walter: Autor jako producent. In: Agesilaus Santander. Výbor z textů. Praha: Herrmann & synové 1998
BÍLEK, Petr A. Obraz Boženy Němcové – pár poznámek k jeho emblematické redukci. In Piorecký, Karel, ed. Božena Němcová a její Babička. Sborník příspěvků z III. kongresu světové literárněvědné bohemistiky. Praha: ÚČL AV ČR, 2006.
BOOTH, Wayne C.: The Rhetoric of Fiction (2nd ed.). Chicago: University of Chicago Press,1983.
BARTHES, Roland. Úvod do strukturální analýzy vyprávění. In: Znak, struktura, vyprávění. Výbor z prací francouzského strukturalismu, Brno: Host, 2002.
FOUCAULT, Michel: Co je autor? In: Diskurs, autor, genealogie. Praha 1994, s. 42-62.
GENETTE, Gérard: Discours du récit. In: Figures III, Paris 1972 (Narrative Discourse: An Essay in Method, Ithaca 1980)
IRWIN, William, ed.: The Death and Resurrection of the Author. Westport: Greenwood Press 2002.
KINDT, Tom; MÜLLER, Hans-Harald: The Implied Author: Concept and Controversy. Berlin: Walter de Gruyter, 2006.
PRINCE, Gerald. A grammar of stories: an introduction. The Hague: Mouton, 1973.
MATHAUSER, Zdeněk: Teoretičtí dvojníci životopisného autora. In: Estetika racionálního zření. Praha 1999, s. 82-87.
RIMMON-KENAN, Shlomith. Poetika vyprávění. Vyd. 1. Brno: Host, 2001. 176 s. Strukturalistická knihovna; sv. 7.
STANZEL, Franz K. Teorie vyprávění. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1988. 321 s. Ars. Literárněvědná řada.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html