The role of the mother tongue in EFL classes
Thesis title in Czech: | Role mateřského jazyka ve výuce angličtiny |
---|---|
Thesis title in English: | The role of the mother tongue in EFL classes |
Key words: | ELT, mateřský jazyk, přesvědčení studentů, přesvědčení učitele, kognáty, výuka čtení, překlad, výuka začátečníků, studijní strategie |
English key words: | ELT, mother tongue, learner beliefs, teacher beliefs, cognates, teaching reading, translation, teaching beginners, learner strategies |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD) |
Supervisor: | PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 22.01.2014 |
Date of assignment: | 22.01.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 27.01.2014 |
Date and time of defence: | 14.09.2015 00:00 |
Date of electronic submission: | 11.08.2015 |
Date of proceeded defence: | 14.09.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. PhDr. Jan Čermák, CSc. |
Guidelines |
Diplomová práce se bude zabývat využitím mateřského jazyka (češtiny) při výuce anglického jazyka, což je v současné době často diskutované téma. V průběhu staletí se postoje k propojování mateřštiny a cizího jazyka ve výuce různily a po velkou část dvacátého století bylo používání mateřského jazyka v rámci mnoha metod dokonce tabu. V poslední dekádě však můžeme v odborné literatuře zaznamenat nastupující trend, který využití mateřštiny nejenom povoluje, ale dokonce podporuje. Teoretická část práce prozkoumá postoje k využívání mateřštiny ve vývoji ELT, ale zaměří se především na přístupy v současné literatuře. Zdá se, že začíná být trendem zahrnovat mateřštinu do výuky. Mnozí autoři se pokouší ospravedlnit použití mateřštiny tam, kde může proces učení usnadnit. Práce si mimo jiné klade za cíl prozkoumat, v jakých konkrétních oblastech může být mateřština užitečná a systematicky využívaná. Tzv. learner beliefs, tedy přesvědčení / vnímání studentů, je jedním zásadních faktorů ve výuce cizího jazyka. Proto bude praktická část založena primárně na výzkumu vnímání, názorů a postojů samotných studentů (uživatelů) k přítomnosti češtiny ve výuce angličtiny. Věříme, že zprostředkovatelský jazyk je ve výuce přínosný a adekvátní nástroj. Z dotazníků vyplyne, je-li tento jev uživateli (studenty) vnímán pozitivně. Pokud tomu tak nebude a mateřský jazyk bude vnímán spíše jako překážka, pokusíme se prozkoumat příčiny a navrhnout možnou nápravu. |
References |
Brooks-Lewis, K.A. Adult Learners’ Perception of the Incorporation of their L1 in Foreign Language Teaching and Learning. Applied Linguistics 2009, 30 (2), pp. 216-235. Butzkam, W. and J.A.W. Caldwell, The Bilingual Reform: A Paradigm Shift in Foreign Language Teaching. Tübingen: Gunter Narr Verlag Tübingen, 2009. Cook, Vivian. Using the First Language in the Classroom. Canadian Modern Language Review 57 (3) pp. 402-423. Deller, Sheelagh and Mario Rinvolucri, Using the Mother Tongue. Peaslake: Delta Publishing, 2002. Howatt, A.P.R. A History of English Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 1984. Larsen-Freeman, Diane, Techniques and Principles in Language Teaching. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2000. Richards, Jack C. and Theodor S. Rogers, Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. |