Intuice a vakuum filmového obrazu
Thesis title in Czech: | Intuice a vakuum filmového obrazu |
---|---|
Thesis title in English: | Intuition and vacuum of film imaging |
Key words: | film|ontologie|Deleuze|reprezentace|čas|intuice|diference|repetice|stáze|modulace|rytmus |
English key words: | film|ontology|Deleuze|representation|time|intuition|difference|repetition|stasis|modulation|rhythm |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | dissertation |
Thesis language: | čeština |
Department: | Film Studies Department (21-KFS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 21.01.2014 |
Date of assignment: | 21.01.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 04.03.2014 |
Date and time of defence: | 23.06.2020 10:00 |
Date of electronic submission: | 10.02.2020 |
Date of proceeded defence: | 23.06.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. Mgr. Miroslav Petříček, Dr. |
Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. | |
Guidelines |
Disertační práce zkoumá účinky specifických momentů filmu v rámci jeho ontologického potenciálu. Sleduje formy zásahů do stability a plynulosti vizuální re-prezentace, které mohou vyvolat intuici nového. Úvodní kapitoly jsou věnovány „obrazu o sobě“ jako prezentaci trvání sebe-modulujícího záběru, jehož zdánlivá nehybnost vyvolá (v součinnosti se zvukem) intuitivní tlak mimoobrazového pole. Vztah viditelného a tušeného je zkoumán z hlediska iniciačních impulsů a změn imanentních filmovému záznamu, jehož specifika jsou obsahem následujících argumentací. Záběry z tohoto pohledu neplní jen narativní funkci prostřednictvím obrazové re-prezentace skutečnosti, ale jsou také současně pohybem elementárních struktur v čase, jak je přibližuje Gilles Deleuze. Za pomoci odkazů k jeho úvahám analyzuji v dalších kapitolách faktory, podílející se na možném vyvolání intuice, jako jsou: účinky sekvenčních procesů diference, repetice a rytmu filmových obrazů, jejich trvání, elementarizace, refrakce a mizení. Náhlé vstupy těchto procesů a jejich setrvávání jsou prezentovány na konkrétních příkladech, v kterých intuice opouští médium a odhaluje skutečnost mimo film. |
References |
Justin Remeselnik, Motion(less) pictures: the cinema of stasis 2012. Wayne State University, Detroit, Michigan, disertační práce.
André Bazin, Ontologie fotografického obrazu.Gene Youngblood, Expanded Cinema, 1970. Paul Schrader, Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer, 1972. Matthew Flannagan, Towards an Aesthetic of Slow in Contemporary Cinema (16:9, 29/2008). Mary Ann Doane, The Emergence of Cinematic Time: Modernity, Contingency, the Archive (Cambridge: Harvard UniversityPress, 2002). |