Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Fenomén couchsurfing.org v kontextu alternativního turismu, subkultury a životního stylu
Thesis title in Czech: Fenomén couchsurfing.org v kontextu alternativního turismu, subkultury a životního stylu
Thesis title in English: The couchsurfing.org phenomenon in a context of alternative tourism, subculture and lifestyle
Key words: couchsurfing, sociální síť, alternativní turismus, měkký turismus, komunita, morální ekonomika, subkultura, životní styl
English key words: couchsurfing, social network, alternative tourism, slow tourism, community, moral economy, subculture, lifestyle
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Ethnology (21-UETN)
Supervisor: doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 16.12.2013
Date of assignment: 17.12.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 27.01.2015
Date and time of defence: 02.06.2015 09:00
Date of electronic submission:16.01.2015
Date of proceeded defence: 02.06.2015
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: Mgr. Martin Heřmanský, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se věnuje analýze webové stránky couchsurfing.org, sociální sítě, jež umožňuje svým členům poskytovat či vyhledávat krátkodobé ubytování zdarma v různých lokalitách po celém světě. Cílem práce je jak obsahová analýza samotné sociální sítě a komparativní nástin jejího postavení v kontextu alternativního turismu, tak etnografická deskripce životního stylu jejích členů, včetně jejich potenciálních subkulturních tendencí.
References


Appadurai, A. Modernity At Large: Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1996.
Bauman, Z. Liquid Love: On the Frailty of Human Bonds, Cambridge: Polity Press, 2003.
Cohen, E. Alternative tourism – A critique, Tourism Recreation Research 12/2, 1987, s. 13-18.
Germann Moltz, J. Social networking technologies and the moral economy of alternative tourism:
The case of couchsurfing.org. Annals of Tourism Research 43, 2013, s. 210–230.
Larsen, S., Øgaard, T., Brun, W. Backpackers and mainstreamers, Realities and Myths,
Annals of Tourism Research 38/2, 2011, s. 690-707.
Lyons K., Hanley, J., Wearing, S., Neil, J. Gap year volunteer tourism: Myths of global citizenship?Annals of Tourism Research 39/1, 2012, s. 361-378.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html