Zprostředkovací jazyk ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Thesis title in Czech: | Zprostředkovací jazyk ve výuce češtiny jako cizího jazyka |
---|---|
Thesis title in English: | The Mediating Language in Teaching Czech as a Second Language |
Key words: | čeština jako cizí jazyk, komunikace v jazykové třídě, případová studie, verbální projev učitele, volba jazykového kódu, zprostředkovací jazyk |
English key words: | Czech as a foreign language, classroom language communication, case study, teacher talk, code choice, mediating language |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 01.12.2013 |
Date of assignment: | 20.01.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 27.01.2014 |
Date and time of defence: | 14.09.2015 11:30 |
Date of electronic submission: | 17.08.2015 |
Date of proceeded defence: | 14.09.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Barbora Štindlová, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je zjistit na základě vícečetných případových studií, zda a v jaké míře se v kurzech češtiny pro cizince uplatňuje zprostředkovací jazyk, jaké funkce plní a jak se k jeho využívání staví lektoři a studenti. Práce bude zaměřena na kurzy češtiny pro začátečníky. Využity budou metody analýzy pedagogického diskurzu, dotazníky a polostrukturované interview. Postup: 1) Studium odborné literatury (zaměřené na problematiku osvojování druhého jazyka a jazykového vyučování, analýzu jazyka ve třídě a diskurzu vyučovacích hodin a na metodologii pedagogického výzkumu) 2) Upřesnění cíle a postupu práce; získání přístupu do vybraných kurzů češtiny pro začátečníky, technické zajištění sběru materiálu k analýze; příprava dotazníků a interview 3) Sběr dat – videonahrávky průběhu hodin ve vybraných kurzech, jejich zpracování 4; Analýza vyučovacích hodin se zřetelem na využívání zprostředkovacího jazyka; předběžné vyhodnocení zjištěných skutečností 5) Distribuce a sběr dotazníků, jejich analýza, interpretace výsledků 6) Organizace a realizace návazných interview, jejich analýza a interpretace 7) Shrnutí a interpretace výsledků provedených analýz 8) Formulace závěrů 3) Kvalitativní analýza získaných materiálů Shrnutí výsledků a formulace závěr |
References |
BOŘILOVÁ, P. První lekce pouze česky? Ukázka výuky bez zprostředkujícího ELLIS, R. Language teaching research and language pedagogy, Malden, Mass. : Wiley-Blackwell, 2012, ISBN 9781444336108 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu[překlad Vladimír Jůva, Vendula Hlavatá], Brno : Paido, 2010, ISBN 978-80-7315-185-0. HOLÁ, L. Zprostředkovací jazyk–ano či ne? HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština.Praha: ISV, 2002.150 s. ISBN 80-85866-98-6. jazyka na bázi učebnice Czech Express 1.Sborník AU ČCJ, 2005–2006. 240 s., ISBN 80-86903-37-0. KNIFFKA, G., SIEBERT-OTT, G. M. Deutsch als Zweitsprache. Lehren und lernen , KRASHEN, S. D. Principles and Practice in Second Language Acquisition. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3. MASON, Timothy., Lecture 7: Interlanguage http://www.timothyjpmason.com/WebPages/LangTeach/Licence/CM/OldLectures/L7_Interanguage.htm MUŽÍK, J. Androdidaktika, Praha : ASPI, 2004, ISBN 80-7357-045-9 NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky, Praha : Grada, 2005 ISBN 80-247-0738-1. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe , Praha : Karolinum, 1995, ISBN: 80-7184-132-3. RICHARDS, J. C.; Rodgers, T. S. Approaches and Methods in Language Teaching: A description and analysis.Cambridge University Press,1986. 171.ISBN 0-521-31255-8. Švaříček, Šěďová, Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Portál, Praha, 2007 Target Language Use in the Second Language Classroom |