Vyučující češtiny jako cizího jazyka pro děti předškolního věku
Thesis title in Czech: | Vyučující češtiny jako cizího jazyka pro děti předškolního věku |
---|---|
Thesis title in English: | Teachers of Czech Language as a Foreign Language for Pre-School Children |
Key words: | čeština jako cizí jazyk, předškolní vzdělávání, dítě-cizinec, cizí jazyk v předškolním vzdělávání, vyučující čeština jako cizího jazyka dětí předškolního věku |
English key words: | Czech as a foreign language, pre-school education, child-foreigner, foreign language in pre-school education, teachers of Czech language as a foreign language for pre-school children |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 23.11.2013 |
Date of assignment: | 30.01.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 24.02.2014 |
Date and time of defence: | 01.02.2016 11:00 |
Date of electronic submission: | 07.01.2016 |
Date of proceeded defence: | 01.02.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je prozkoumání současné situace výuky češtiny jako cizího jazyka pro děti předškolního věku z hlediska vyučujících, kteří se této výuce věnují, a to především pokud jde o kvalifikaci vyučujících, jimi volené přístupy a metody a využívané učební materiály. Hlavními metodami bude strukturovaný rozhovor s vybranými vyučujícími a analýza učebních materiálů, s nimiž vyučující pracují. Práce se soustředí na situaci v Praze. Zásady pro vypracování: 1. Prostudovat relevantní dostupnou literaturu, zejména k otázce výuky češtiny jako cizího jazyka v předškolním věku. 2. Připravit tematické okruhy a otázky pro rozhovory s vyučujícími (zaměřené na kvalifikaci a praxi, volbu přístupů a metod, výběr učebních materiálů a pomůcek, výběr témat, slovní zásoby, přístupy ke gramatice atd.). 3. Sestavit seznam vhodných předškolních zařízení, popř. výukových agentur či vyučujících, kteří budou v rámci výzkumu osloveni, a navázat s nimi kontakt. 4. Provést rozhovory s vyučujícími a analyzovat je. 5. Shromáždit dostupné výukové materiály využívané vyučujícími, sestavit z nich vhodný korpus k analýze a provést jejich analýzu (např. z hlediska výběru témat, slovní zásoby, gramatických jevů). 6. Na základě provedených rozhovorů a analýzy materiálů vyvodit závěry. |
References |
Bednářová, J. – Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno 2011. (vybrané části) Bytešníková, I.: Komunikace dětí předškolního věku. Praha 2012. Čáp, J. – Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha 2001. (relevantní části) Gjurová, N.: Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky. Praha 2011. Hendl, J.: Kvalitativní výzkum. Praha 2008. (relevantní části) Hennová, I.: Angličtina pro předškoláky. Metodika pro výuku v mateřské škole. Praha 2010. (zejm. úvodní části) Hrdlička, M.: Cizí jazyk čeština. Praha 2002. Choděra, R.: Didaktika cizích jazyků. Praha 2013. Kolláriková, Z. – Pupala, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha 2001. (relevantní části) Mertin, V. a kol.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha 2003. Morgensternová, M. a kol.: Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha 2011. Šulová, L. a kol.: Předškolní dítě a jeho svět. Praha 2004. (vybrané části) Sborníkové a časopisecké články, encyklopedická hesla, bakalářské, diplomové, popř. disertační práce k tématu; k analýze učebních materiálů dle potřeby relevantní části mluvnic a další odborné literatury gramatické, lexikologické, stylistické atp. |