Pro šťastný a spokojený život? Mezinárodní den žen, první den školního roku a Závody míru v období normalizace jako příklady ideologické praxe.
Thesis title in Czech: | Pro šťastný a spokojený život? Mezinárodní den žen, první den školního roku a Závody míru v období normalizace jako příklady ideologické praxe. |
---|---|
Thesis title in English: | For a happy and quiet life? International Women's Day, first Day of a Schoolyear, and Peace Race in Czechoslovakia in the 1970s and 1980s |
Key words: | rituál, ideologie, normalizace, performativní jednání, Mezinárodní den žen, Závod míru, zahájení školního roku |
English key words: | ritual, ideology, normalization, performative utterance, International Women´s Day, Peace Race, first day of a school year |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Economic and Social History (21-UHSD) |
Supervisor: | doc. PhDr. Michal Pullmann, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 22.11.2013 |
Date of assignment: | 22.11.2013 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.02.2014 |
Date and time of defence: | 04.06.2015 09:00 |
Date of electronic submission: | 24.04.2015 |
Date of proceeded defence: | 04.06.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. JUDr. PhDr. Jakub Rákosník, Ph.D. |
Guidelines |
Mezinárodní den žen, první den školního roku i Závod míru představovaly důležité události, které se v období normalizace každoročně náležitě připravovaly a slavily. Cílem práce je prozkoumat jednak organizační rámec těchto událostí a oslav, jednak postihnout proměny v jejich ideologickém založení a zejména proniknout ke způsobům (a míře) osvojení oficiální ideologie v praxi. Práce by tedy měla postupovat ve třech krocích: (1) rekonstruovat, jak probíhala příprava těchto událostí či oslav, kdo za ni byl zodpovědný a jak se případně řešily technické a organizační problémy; dále (2) prozkoumat obsahy oficiální doktríny, jak se projevovaly v těchto událostech či oslavách; a konečně (3) proniknout i do míst, kde docházelo k osvojení těchto ideologických vzorců, jejich přetváření (a kreativním proměnám jejich významu) nebo naopak k jejich explicitnímu odmítnutí. |
References |
BREN, Paulina: The greengrocer and his TV:The culture of Communism after the 1968 Prague Spring, 2010 JOHNSON, Molly Wilkinson: Training socialist citizens: Sports and the state in East Germany, Leiden, Boston 2008 YURCHAK, Alexei: Everything Was Forever, Until It Was No More: The Last Soviet Generation, Princeton 2005 VANĚK, Miroslav (ed.): Obyčejní lidé…?! Pohled do života tzv. mlčící většiny. Životopisná vyprávění příslušníků dělnických profesí a inteligence. Praha, 2009 OTÁHAL, Milan: Normalizace 1969-1989 : příspěvek ke stavu bádání, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, Praha 2002 |